‘Memang sah cucu saya’

KUALA LUMPUR 21 Sept. – “Hati dan firasat saya mengatakan mayat itu benar-benar cucu saya kerana raut wajahnya seiras dengan bentuk muka ahli keluarga kami,’’ kata Abdul Jalil Yahya (gambar).

Beliau yang merupakan datuk kepada Nurin Jazlin Jazimin berkata, hatinya sungguh sedih sebaik sahaja mendengar berita kematian cucunya itu.

Katanya, beliau tidak menyangka Nurin Jazlin, 8, akan dibunuh dengan kejam dan disumbat di dalam beg pakaian.

‘‘Cucu saya masih kanak-kanak, mengapa dia diperlakukan seperti haiwan? Sungguh tidak berperikemanusiaan,’’ katanya kepada pemberita ketika ditemui di Tanah Perkuburan Islam Taman Ibu Kota di sini hari ini.

Menurut Abdul Jalil, beliau menaiki bas dari Alor Star ke Kuala Lumpur seorang diri semalam sebaik sahaja mendengar berita mayat Nurin Jazlin telah dijumpai.

‘‘Saya terlalu sedih dan tidak dapat digambarkan perasaan itu dengan kata-kata kerana dia merupakan salah seorang cucu saya yang cerdik.

‘‘Walaupun saya jarang berjumpa dengan Nurin Jazlin tetapi naluri saya sebagai datuk tetap menyayanginya,’’ kata beliau.

Sementara itu, Abdul Jalil berkata, anaknya (Jazimin) tidak menghadapi sebarang masalah kewangan.

‘‘Dia tidak pernah meminjam wang daripada saya malah Jazimin merupakan anak yang suka melakukan sesuatu dengan usahanya sendiri,’’ katanya.

Pada masa yang sama, Noraliza, 31, adik kepada Norazian Bistamin (ibu Nurin Jazlin), menyangkal dakwaan sesetengah pihak yang mengatakan kes pembunuhan kejam ke atas Nurin Jazlin yang hilang selama sebulan mulai 20 Ogos lalu mempunyai kaitan dengan ceti haram.

“Saya berani bersumpah dengan nama Allah... adik saya memang tidak pernah berhutang dengan mana-mana pihak lebih-lebih lagi dengan ah long,” katanya.

Noraliza memberitahu, kehidupan keluarga adiknya itu memang dalam kesusahan namun mereka sekeluarga tidak pernah mengalami sebarang masalah kewangan dan rumah tangga.

“Hampir setiap minggu saya melawat kakak (Norazian) dan berkongsi setiap cerita dan masalah.

“Namun dalam apa jua situasi dia (Jazimin) memang tidak pernah mengalami sebarang masalah kewangan,” katanya yang menetap di Bandar Sri Damansara dekat sini.

Menurut Norazila, dakwaan mengaitkan Jazimin dengan Ah long bukan sahaja menambah bebanan ekoran kehilangan Nurin Jazlin, malah mengaibkan nama baik keluarganya pada mata masyarakat.

0 comments: