Kesilapan manusia disyaki punca nahas One-Two-Go

BERITA HARIAN - LUAR NEGARA


PHUKET: Penyiasat nahas pesawat tambang murah Thailand yang mengorbankan 89 nyawa memberi tumpuan khas kepada peranan juruterbang One-Two-Go Airlines dari Indonesia dan pengawal trafik, semalam.

Penilaian awal menunjukkan kepada kemungkinan juruterbang membuat kesilapan untuk mendarat sebagai punca utama nahas sekali gus kemalangan itu dikategorikan sebagai 'kesilapan manusia', lapor akhbar The Nation.

Seorang penumpang yang terselamat juga mendakwa, juruterbang tidak memberi sebarang amaran sebelum nahas berlaku yang dianggap bertujuan untuk menunjukkan keadaan terkawal.

Penerbangan OG 269 itu membawa 123 penumpang dan tujuh crew, termasuk juruterbang dan pembantunya dari Bangkok ke Phuket.

Ia terhempas dan tergelincir dari landasan ketika hujan lebat dan angin kencang sebelum terbakar.

Sumber Radio Aeronautik Thailand (Aerothai), yang mengawasi trafik udara, berkata pengawal trafik di lapangan terbang antarabangsa Phuket memaklumkan juruterbang mengenai cuaca buruk itu.

"Keputusan akhir sama ada mendarat dibuat oleh juruterbang, kami hanya memberitahu keadaan cuaca. Angin lintang agak kuat ketika itu. Dia tidak sepatutnya mendarat," kata sumber.

Bagaimanapun, kata akhbar itu, punca sebenar akan diketahui dua hari lagi apabila perakam data penerbangan dianalisis di Amerika Syarikat.

Satu transkrip perbualan antara menara kawalan dan pesawat terbabit menunjukkan bahawa pegawai memaklumkan kepada juruterbang mengenai angin lintang tetapi dia memutuskan untuk mendarat, kata ketua pengarah Jabatan Pengangkutan Udara, Chaisak Ungsuwan, kepada The Nation TV.

"Perkataan terakhir juruterbang terbabit ialah 'mendarat'," katanya.

"Ada kemungkinan kemalangan pesawat itu berpunca dari angin lintang," kata Kajit Habnanonda, Presiden Orient-Thai Airlines yang memiliki One-Two-Go sebelum ini. � AP

0 comments: