Mayat budak ditemui dalam beg

BERITA HARIAN

Oleh Nurhayati Abllah


PEMBUNUHAN NGERI: Beg yang mengandungi mayat kanak-kanak yang ditemui Cheng di tepi tangga kedai majikannya.

Pekerja sangka barang di tepi tangga milik majikan

PETALING JAYA: Seorang pekerja di sebuah syarikat perundingan penerbitan buku di Taman Petaling Utama, di sini, menemui sebuah beg pakaian di dalamnya mengandungi mayat seorang kanak-kanak perempuan yang kakinya dilipat ke dada.

Dalam kejadian jam 8.30 pagi itu, Cheng Yen Feng, 32, menemui beg biru yang diletakkan di tepi tangga kedai tempat dia bekerja di Jalan PJS 1/48, PJS 1, Taman Petaling Utama.

Beliau berkata, pada mulanya dia menyangkakan beg berkenaan milik majikannya dan cuba membawa masuk beg itu ke dalam kedai sebelum menelefon majikan.


"Saya tidak mengetahui kandungan beg kerana bimbang untuk membukanya, tetapi saya dapat rasakan beg itu sungguh berat.

"Saya hanya tahu beg itu menyimpan mayat seorang kanak-kanak selepas majikan saya membukanya sebaik tiba di kedai kira-kira jam 9.15 pagi," katanya ketika di temui semalam.

Pengurus Besar IMM Management Sdn Bhd, Yeoh Huat Lip, 51, berkata dia bergegas ke syarikatnya selepas menerima panggilan telefon daripada Cheng dan sebaik beg pakaian itu dibuka, dia mendapati sepasang kaki kanak-kanak terjulur.

"Pekerja saya menangis ketakutan selepas melihat dan mengetahui beg yang diheretnya berisi mayat kanak-kanak perempuan berusia lingkungan 6 hingga 10 tahun.

"Mayat itu agak berbau serta dihurungi lalat dan saya kemudian memaklumkan kejadian itu kepada polis," katanya.

Katanya, dia hairan kenapa beg pakaian itu ditinggalkan di tangga bangunan syarikatnya sedangkan pintu masuk ke tangga itu berkunci dan salinan kunci berkenaan dipegang olehnya serta lima lagi penyelia syarikat.

"Syarikat saya beroperasi hanya separuh hari pada Sabtu dan Ahad cuti. Jadi, saya tidak tahu bagaimana pintu jeriji itu boleh dibuka dan beg berkenaan diletakkan di situ," katanya.

Dipercayai, mayat kanak-kanak malang itu mempunyai kesan calar di kaki, kesan lebam di leher dan berbangsa Melayu.

Sementara itu, Timbalan Ketua Polis Daerah Petaling Jaya, Superintendan Mohamad Shukor Sulong, berkata pihaknya mengesahkan mayat itu kanak-kanak perempuan yang berusia lingkungan enam hingga sembilan tahun.

"Berdasarkan keadaan mayat, polis mengesyaki kanak-kanak itu sudah ditinggalkan di dalam beg berkenaan kira-kira enam jam lalu.

"Bagaimanapun sehingga kini polis masih menjalankan siasatan dan menunggu laporan daripada Jabatan Forensik," katanya.

0 comments: