Kesemua mayat ditemui -- Jumlah korban nahas One-Two-Go Airlines bercanggah

UTUSAN MALAYSIA - LUAR NEGARA


Pelancong Thailand dan asing terus tiba di Lapangan Terbang Phuket semalam ketika pihak berkuasa terus menyiasat nahas yang mengorbankan 90 penumpang di negara ini. – AFP.

BANGKOK 18 Sept. – Polis telah menemui semua 89 mayat mangsa nahas udara di lapangan terbang Phuket dan semua autopsi telah diselesaikan.

“Semua mangsa rakyat Thai sudah dikenal pasti dan 21 daripada 57 mangsa warga asing sudah dikenal pasti dan autopsi turut dilakukan ke atas 36 mayat,” kata Ketua Polis, Mejar Jeneral Santhan Chayanon.

“Para pegawai forensik telah menyelesaikan pemeriksaan ke atas semua mayat. Gambar mereka sudah dirakam dan kami sedang mengumpul rekod pergigian, cap ibu jari dan contoh DNA serta menyimpan mayat dalam peti sejuk,” ujarnya.

Santhan berkata, para pegawai masih menunggu sanak-saudara untuk mengenal pasti mayat penumpang warga asing dan membawa bukti untuk menuntut mayat.

Bagaimanapun syarikat penerbangan pesawat malang itu, One-Two-Go Airline mengeluarkan angka yang sedikit berbeza.

Dalam notis yang dikeluarkan hari ini, ia menyatakan, 90 orang termasuk 53 warga asing dan 37 rakyat Thai terbunuh.

Pihak hospital dan polis tidak dapat mengesahkan angka yang dikeluarkan oleh syarikat penerbangan.

Perdana Menteri, Surayud Chulanont semalam berkata, enam lagi mangsa nahas yang cedera teruk masih dalam keadaan tenat berikutan nahas yang berlaku ketika pesawat One-Two-Go cuba mendarat ketika hujan lebat pada hari Ahad.

Pesawat malang membawa 130 penumpang dan anak kapal itu beralih arah dari landasan menyebabkan ia terhempas di kawasan tebing lalu terbakar dan terputus dua.

Sementara itu sanak-saudara mangsa nahas dari Amerika Syarikat, Perancis, Australia, Britain, Jerman, Sweden dan Ireland telah mula tiba di Phuket pagi ini.

0 comments: