3 lari dari rumah ditemui

BERITA HARIAN

Oleh Jalal Ali Abdul Rahim


SUASANA PILU: Norashila memeluk erat ibunya dalam pertemuan di Pantai Dalam, semalam.

KUALA LUMPUR: "Mak dan abah sayangkan kamu...abah masakkan sambal udang yang kau minta dan hantar mesej (melalui SMS) merayu kau pulang, tapi kenapa tak pulang," itulah rintihan ibu Norashila Jaafar, 12, kepada anaknya yang ditemui semula semalam, selepas tidak pulang ke rumah sejak malam Sabtu lalu.

Zaima Osman, 33, menitiskan air mata sebaik kedua-dua beranak itu dipertemukan di Balai Polis Pantai, dekat sini, selepas anaknya keluar dari rumah di Blok B-1-23A Apartmen Dahlia, Taman Bunga Raya, Bukit Beruntung, dekat Rawang, jam 8.30 malam, Sabtu lalu.

Suasana pilu itu menyelubungi wartawan dan anggota polis apabila Zaima mendakap erat Norashila yang mulanya kelihatan bersahaja, tetapi turut memeluk erat ibunya sambil menitiskan air mata.

Norashila, pelajar Tahun Enam Sekolah Rendah Taman Bunga Raya serta dua rakannya, Rosbazla Mohd Basri dan Nursyakila Azlan, masing-masing berusia 14 tahun, ditemui di Pantai Dalam, jam 12 tengah hari semalam.

Norashila dikatakan mengajak dua rakannya itu mengikutinya kerana mahu 'membawa diri' selepas merajuk kerana dimarahi bapanya, Jaafar Abdullah, 38.

Berikutan itu, ketiga-tiga keluarga remaja berkenaan membuat laporan polis di Balai Polis Sentosa.

BERSYUKUR: Rosbazla dipeluk ibunya Rosminani Mat Sarif selepas ditemui di Pantai Dalam, semalam.

KASIH BAPA: Azalan Amad bertanyakan sesuatu kepada Nursyakila ketika bertemu semula anaknya.

Bagaimanapun, semalam Norashila menghubungi ibunya jam 9.30 pagi untuk memberitahu kedudukannya di Stesen Komuter Pantai Dalam, dekat sini.

Norashila kemudian diambil datuknya, Osman Mohd Ali, 55, dan dibawa ke Angkasapuri iaitu tempat datuknya bertugas, sebelum menunjukkan Rosbazla dan Nursyakila di sebuah siber kafe yang terletak beberapa meter dari stesen komuter berkenaan.

Zaima yang ditemui sebelum itu berkata, beliau cemas kerana suara Norashila seperti dalam ketakutan ketika menghubunginya.

"Setelah tahu kedudukan, saya terus hubungi bapa saya di Angkasapuri dan ketika bapa saya tiba, Norashila seperti bersembunyi di bawah jambatan.

"Saya begitu bimbang kerana kami berusaha menghubungi telefon bimbit suami saya yang dibawa anak saya itu, tapi tidak dijawab.

"Hanya sekali Norashila berjaya dihubungi nenek dan ibu saudaranya dan ketika itu anak saya meminta kami menambah kredit kad telefon bimbitnya," katanya.

Sementara itu, Norashila berkata, beliau dan dua rakannya itu hanya makan roti bagi mengalas perut sepanjang menghilangkan diri.

"Mulanya, saya hanya mahu keluar satu malam saja, tapi akhirnya jadi begini," katanya.

Katanya, bersama Rosbazla dan Nursyakila, dia mulanya bermalam di rumah rakan sekolahnya di Bukit Beruntung pada Sabtu sebelum keesokannya, menaiki komuter dari Rawang ke pusat beli-belah Mid Valley, di sini.

Mereka kemudian bertemu rakan lelaki Nursyakila, sebelum menaiki komuter dan berhenti di Stesen Pantai Dalam.

"Kami kemudian dibawa ke siber kafe itu dan bermalam di situ selama dua malam," katanya yang mengesahkan mereka tidak diperlakukan apa-apa.

Sementara itu, Ketua Polis Daerah Brickfields, Asisten Komisioner Sulaiman Junaidi berkata, polis tidak mendapati tiada unsur jenayah dalam kes kehilangan tiga remaja itu dan mereka diserahkan kepada ibu bapa masing-masing.



0 comments: