Gempa susulan 5.8 Richter di Bengkulu

UTUSAN MALAYSIA

BENGKULU 18 Sept. – Gempa bumi susulan dengan kekuatan 5.8 pada skala Richter kembali menggegarkan Bengkulu pada pukul 3.41 petang ini menyebabkan ramai penduduk bertempiaran keluar dari rumah dan pejabat serta khemah kecemasan untuk menyelamatkan diri.

Sebelum itu, pada pukul 1.32 tengah hari gempa susulan dengan kekuatan 5.5 skala Richter telah berlaku di Bengkulu tetapi kerana pusatnya agak jauh ke tengah laut iaitu kira-kira 139 kilometer (km) ke barat daya Lais, gegarannya tidak kuat terasa.

Menurut maklumat Badan Meteorologi dan Geofizik Indonesia (BMG), gempa 5.8 skala Richter itu berpusat di 96km ke barat laut Lais, di Bengkulu Utara dengan kedalaman 20km.

Seorang penduduk, Suryano berkata, gegaran yang dirasakan petang ini agak kuat sehingga dia sendiri dengan cepat membawa ibunya yang sudah tua keluar dari kedai runcit yang diusahakannya.

“Saya tidak mahu mengambil risiko kerana pengalaman pada Rabu lepas sudah cukup menakutkan kami,” katanya kepada Bernama.

Penduduk yang berada di bawah khemah kecemasan juga dilaporkan meninggalkan khemah walaupun ramai yang mengakui sebenarnya tidak tahu arah yang mahu dituju.

– Bernama

0 comments: