Faiz berdebar tunggu pengumuman

UTUSAN MALAYSIA

Oleh ZABRY MOHAMAD

KUALA LUMPUR 18 Sept. – Walaupun diletakkan sebagai calon simpanan, Kapten Dr. Faiz Khaleed tetap berdebar menjelang pengumuman nama angkasawan pertama negara yang bakal dilakukan dalam masa terdekat.

Ini kerana, beliau mempunyai peluang yang sama dengan calon utama, iaitu Dr. Sheikh Muszaphar Shukor.

Dalam hal ini, Faiz cuba untuk tidak memikirkan sangat tentang tarikh pengumuman tersebut sebaliknya memberi tumpuan sepenuhnya kepada latihan dan melengkapkan diri bagi menghadapi peperiksaan akhir.

Katanya, tanggungjawab beliau sekarang adalah untuk lulus semua peperiksaan dengan cemerlang bagi membolehkan misi negara berjaya dilaksanakan.

‘‘Tentu sekali jika saya fikirkan tentang hari pengumuman, hati terasa berdebar-debar tapi saya rasa pada tahap akhir ini, wajar jika tumpuan diberi sepenuhnya kepada latihan peperiksaan akhir sebelum berlepas ke Baikanour.

‘‘Jika terlalu memikirkan tentang hari pengumuman, ini boleh mengganggu konsentrasi terhadap latihan,’’ katanya kepada Utusan Malaysia di sini.

Baru-baru ini, Menteri Sains, Teknologi dan Inovasi, Datuk Seri Dr. Jamaluddin Jarjis berkata, keputusan akhir pemilihan angkasawan negara akan dibuat oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi selepas mendapat laporan lengkap daripada panel khas.

Tambah beliau, keputusan itu akan diumumkan pada satu majlis khas yang bakal diadakan tidak lama lagi.

Angkasawan negara sama ada Sheikh Muszaphar atau Faiz dijadualkan berlepas dari Baikanour, Kazakhstan ke Stesen Angkasa Lepas Antarabangsa (ISS) pada 10 Oktober ini.

Faiz memberitahu, tahap akhir tersebut merupakan suatu peringkat yang kritikal kerana ia akan menunjukkan kepada pihak Rusia dan dunia tentang keseriusan Malaysia untuk menempatkan diri dalam kelompok Negara-Negara Angkasa Lepas (Space Nations).

Bagaimanapun, beliau yakin kerajaan akan membuat keputusan yang tepat dalam memilih calon.

0 comments: