RENCANA : AHAD 10 MEI 2009

Dari ragut beg ke ragut nyawa
Dalam kitab Sejarah Melayu , seorang raja Melayu telah diabadikansebagai tokoh yang wajar menjadi contoh bagi generasi-generasi akandatang dalam mempertahankan keharmonian dan keselamatan negara. Bagindaialah Sultan Alauddin Riayat Syah yang turun padang bersamahulubalang-hulubalang Melaka membanteras jenayah rompak di negeri itu.

Image
Tidak akan berkompromi
‘‘Dulu PPSMI, kini ISA.” Itulah seloroh Datuk Seri Hishammuddin TunHussein apabila diminta menggambarkan tanggungjawab barunya sebagaiMenteri Dalam Negeri setelah sekian lama menjadi Menteri Pelajaran.

Image
Negara di ambang republik?
MEMALUKAN,tidak beradab dan gila kuasa. Itulah antara ungkapan yang sesuai untukmenggambarkan kekecohan yang dicetuskan oleh Ahli Dewan Undangan Negeri(ADUN) pembangkang pada mesyuarat pertama penggal kedua sidang DUNPerak, Khamis lalu.

Image
Siapa sebenarnya yang mencabar undang-undang?
SEPERTIdiduga langkah polis menahan 69 orang termasuk pemimpin dan penyokongpembangkang kerana melanggar perintah mahkamah dan berkumpul di kawasanlarangan berdekatan bangunan Setiausaha Kerajaan Negeri (SUK) Perak, diIpoh telah mendapat pelbagai kecaman.

Image
Mas Selamat akhirnya kecundang
Akhirnyasetelah lebih setahun melarikan diri orang paling dikehendaki diSingapura, Mas Selamat berjaya ditangkap polis Malaysia lebih sebulanlalu. Dia ditangkap oleh polis Cawangan Khas Malaysia ketika sedangtidur di sebuah rumah kampung di Skudai Johor pada 1 April lalu.

Image
Pinda perlembagaan
Datuk Mohamed Daud Iraqi – gelaran yang diberikan sempena di manabeliau belajar sebenarnya tidak mudah bercakap dengan media keranabimbang kenyataan disalahtafsir, diperbesarkan dan disensasikan media.

Image
Mas Selamat akhirnya kecundang
Kecantikanwanita selalunya digambarkan sebagai sesuatu yang subjektif. Dalammemperkatakan tentang hal ini perkara yang selalu terbayang di fikiranmanusia pastinya kecantikan paras rupa dan bentuk badan mereka. Bukanuntuk bersikap prejudis tetapi inilah yang sering digembar-gemburkanoleh hampir semua pihak terutamanya kaum adam.

Kriteria profesional dalam Pas
SEMEMANGNYA tiada siapapun menafikan bahawa isu mengenai siapa yanglayak menerajui Pas adalah satu isu lama seperti mana dihujahkan olehPresidennya, Datuk Seri Abdul Hadi Awang.

Pembaca akhbar adalah rakyat
Minggu lalu penulis dapat panggilan telefon pagi Ahad dari seorang kawan yang selalu menjadi kaki kutuk.

Menangani krisis cara kita

Kepentingan memoir untuk seorang wartawan
Antara mereka - para menteri, tokoh-tokoh pembangkang, tokoh korporat, tahanan politik, ketua demonstrasi haram.

Image
Menyelamatkan syarikat bankrap
Krisisekonomi dunia kini semakin dirasai keperitannya. Dalam erti kata lainkemusnahan yang berlaku akibat dari kegawatan ekonomi yang dikatakanantara yang terburuk kini tidak boleh diselindungkan lagi.

Image
Ketagihan membunuhnya membuak-buak
s iri kedua

Image
Orkestra budak kampung
DEWANFilharmonik Petronas bergema dengan tepukan gemuruh sebaik tamattayangan filem animasi Lat's Window to the World yang diiringi alunanorkestra.





Kacamata: Umno utamakan penjelasan dari gelap, samar, terang
AHMADMaslan hanya tersipu-sipu apabila diingatkan zamannya bermain lastikdan layang-layang tidak lagi boleh disamakan dengan zaman pencintainternet, I-pod dan Playstation yang menjadi golongan sasarnya kini.

Profesional mula tentukan survival Pas
KETIKAgolongan profesional mula 'mengetuk' pintu Pas, penyertaan mereka amatdialu-alukan dan diterima dengan tangan terbuka oleh kepemimpinan partikedua terbesar mewakili orang Melayu itu.

Soal Jawab: Kepemimpinan ulama wajar terajui Pas
PEMILIHANkepemimpinan Pas akan berlangsung pada Muktamar Tahunan Pas Pusat ke-55 di Shah Alam, bulan depan. Kini, timbul pertikaian mengenai golonganyang sesuai menerajui kepemimpinan parti itu, sama ada kumpulan ulamadan golongan profesional. Wartawan Berita Minggu, ROHANIZA IDRIS danWAN FAIZAL ISMAYATIM mendapatkan pandangan Ketua Dewan Ulama Pas, DatukMohamed Daud dan Profesor Politik dan Pengajian Antarabangsa,Universiti Utara Malaysia (UUM), Dr Mohamed Mustafa Ishak mengenaiperkara ini.

Soal Jawab: Pas pandai simpan kemelut dalaman
Dr Mohamed Mustafa Ishak

0 comments: