Kepentingan memoir untuk seorang wartawan

Kepentingan memoir untuk seorang wartawan

PARA wartawan berjaya kerana mereka kerap bertanya apakah kemudian nanti akan menulis memoir. Ini kerana interaksi mereka dengan pelbagai punca berita atau informasi.

Antara mereka - para menteri, tokoh-tokoh pembangkang, tokoh korporat, tahanan politik, ketua demonstrasi haram.

Tidak semua menjawab "ya" kerana ada yang memilih kenangan lampau masing-masing dan merahsiakan sesuatu yang boleh menjejaskan status diri sendiri.

Dalam pada itu ada pemberita - dipanggil kuli tinta di Indonesia - yang sesekali menulis mengenai sesuatu pengalaman dirinya. Contohnya seorang wartawan Poland, bernama Ryszard Kapuscinsky yang bertahun-tahun lamanya bertugas di negara-negara benua Afrika sebelum dan selepas mencapai kemerdekaan. Umpamanya, kisah nyaris maut dipatuk ular senduk setelah sesat ketika mencari berita dengan temannya. Setelah gagal mencari jalan keluar dari hutan mereka akhirnya menjumpai dua pondok usang dan di dalamnya papan tempat tidur. Kapuscinsky terus baring kerana terlalu letih lalu merokok. "Rasanya tak begitu sedap dan saya pun memandang ke arah tangan yang terlentok atas tanah. Tiba-tiba ketika hendak memadam rokok saya lihat seekor ular di bawah katil. Kerana terkejut saya biarkan rokok dan asapnya berkepul-kepul di atas kepala ular itu.

Ular itu akhirnya mati dihentak dengan kotak tin oleh rakannya Leo, seorang warga Greece dan pemberita beberapa buah akhbar. "Saya tidak pula berasa gembira melihat darah ular itu. Saya berasa sedih kerana jantung ular itu tiada berdenyut lagi. Kisahnya diberi tajuk The Cobra's Heart.

Lebih bahaya ialah manusia seperti dicatat oleh seorang penulis kulit hitam, bernama Don Mattera dalam makalahnya bertajuk "Sepucuk surat terbuka kepada orang kulit putih Afrika Selatan." Sedutan dari warkahnya itu:

"Saya menulis surat terbuka ini kerana kerajaan anda telah menafikan hak saya untuk meluahkan perasaan. Segala tulisan saya telah diharamkan dan tiada satu boleh disiarkan. Adakah sesiapa di antara anda yang bertanya pada kerajaan kenapa saya dilarang menghadiri majlis ulang tahun hari jadi anak perempuan saya? Kenapa saya diperintah menunggu di luar ketika anak lelaki saya menerima hadiah? Kenapa saya mesti memohon kepada majistret untuk menghadiri pengkebumian seorang yang dikasihi atau kawan ataupun pemimpin?

Pernahkah anda kulit putih mengalami rasa ngeri manakala rumah diserbu oleh polis rahsia? Betapa malunya saya manakala mereka menghentak pintu dan riuh rendah menyelongkar rumah, menarik selimut anak-anak yang sedang tidur? Pernahkah juga seorang budak lelaki kulit putih berumur 10 tahun berlari kaki ayam ke arah kereta polis dan menangis ketika ayahnya ditangkap untuk dibawa ke lokap balai polis? Anak saya telah mengalaminya...." Demikian antara pengalaman Mattera dalam masa pemerintahan dasar aparteid.

Tidak kurang sedihnya ialah catatan Fawaz Turki, penulis Palestin. "Di mana saja dalam masyarakat Palestin, sang penulis dipanggil kateb el shaab, pejuang rakyat. Ia menghadapi ancaman tahanan, penjara, penyiksaan dan pembuangan dari tempat tinggal. Segala karya sastera termasuk puisi yang singkat atau makalah mesti diserahkan kepada para pegawai tentera untuk disemak dan diluluskan."

Mengejutkan ialah satu lagi catatan: Sebuah puisi mengenai kasih tiada terhingga kepada seorang wanita tidak disiarkan kerana para pegawai tentera Israel mendakwa wanita yang dimaksudkan itu ialah Palestin. Pada suatu masa lalu pelukis Palestin yang terkenal Sulaiman Mansor mengadakan pameran lukisan di Tebing Barat. Antara lukisan ialah sekuntum bunga mawar warna merah, hijau, hitam dan putih iaitu warna bendera Palestin. Pamerannya ditutup, lukisan-lukisan dirampas dan Mansor sendiri diheret ke penjara." Ertinya para penulis Palestin sentiasa diawasi. Catatan Fawaz ialah antara sumbangan para penulis termasuk dari Barat dalam buku berjudul penulis dan hak-hak asasi manusia terbitan Amerika.

Antara mereka pujangga Susan Sontag, Nadine Gordimer (novelis Afrika Selatan), Joy Kogawa dari Kanada yang menulis mengenai "musuh dalam selimut." Menjadi persoalan ialah peranan para penulis supaya menyedarkan kesemua pihak mengenai situasi yang mengizinkan keadaan tidak adil, penindasan dan kezaliman.

Mencetus pelbagai pertanyaan ialah pendapat penulis dari Kanada, George Woodcock: "Seorang teman saya ialah pembikin filem dari Iran yang meninggalkan negaranya. Beliau telah menerbit sebuah filem yang bagus mengenai tahwil. Filemnya diharamkan oleh kerajaan Shah Iran kerana dianggap subversif.'' Dari Amerika Selatan Eduardo Galeano mengingatkan: "Saya tidak sependapat dengan penulis-penulis yang menganggap diri mereka lebih istimewa dari manusia biasa. Kita para penulis bukan umpama dewa-dewa. Sastera adalah satu cara bertindak."

Pembicaraan mengenai hak-hak asasi manusia bersambung di mana saja, termasuk oleh kuli tinta dan jika menang memang wajar dicatat dalam memoir.

0 comments: