Polis Pakistan siar gambar pengebom

KARACHI: Polis Pakistan menyiarkan gambar penyerang bunuh diri yang menyebabkan sekurang-kurangnya 139 orang terbunuh dan 325 lagi cedera dalam cubaan membunuh bekas Perdana Menteri, Benazir Bhutto yang pulang dari buangan.

Polis turut memulakan siasatan terhadap senarai suspek yang diserahkan Benazir berhubung cubaan membunuhnya.

Akhbar berbahasa Urdu menyiarkan gambar berukuran pasport penyerang yang diletakkan di atas kain putih dengan matanya terbuka, bermisai tebal dan berjanggut.


"Usia suspek ialah antara 20 dan 25 tahun, dipercayai penduduk Karachi," kata pegawai keselamatan yang enggan mendedahkan namanya.

Benazir berkata, beliau sudah menghantar nama tiga orang yang disyaki terbabit dalam serangan terburuk dalam sejarah Pakistan kepada Presiden Pervez Musharraf .

"Saya sudah memberitahu nama suspek kepada Presiden Musharraf dan salah seorang daripadanya adalah suspek yang memang diawasi kerajaan," kata Benazir dalam satu temuramah dengan Perbadanan Penyiaran Britain (BBC), tetapi enggan memberikan nama mereka.


Musharraf dilaporkan menelefon Benazir dan berjanji menangkap pihak bertanggungjawab dalam serangan ke atasnya.

Sumber Parti Rakyat Pakistan (PPP) pimpinan Benazir berkata, suspek berkenaan termasuk seorang pegawai kanan tentera tetapi tidak mengulas lanjut.

Benazir berkata, beliau menerima amaran awal mengenai rancangan anggota al-Qaeda, Taliban dan kumpulan militan berpangkalan di Karachi untuk menyerang beliau.

Benazir turut menuduh penyokong bekas pemimpin Pakistan, Mohammed Zia ul-Haq sebagai dalang kejadian itu.

Berikutan cubaan membunuhnya, Benazir terpaksa membatalkan kunjungannya ke Larkana, sebuah bandar kira-kira 240 kilometer ke timur laut Karachi bagi menziarahi pusara ayahnya. - AFP/Reuters

0 comments: