Nawaz Sharif kutuk serangan bunuh diri

LONDON: Bekas Perdana Menteri Pakistan, Nawaz Sharif dan Presiden Liga Muslim Pakistan, Nawaz (PML-N), Shahbaz Sharif mengecam sekeras-kerasnya serangan terhadap pemimpin Parti Rakyat Pakistan (PPP), Benazir Bhutto.

Mereka menyifatkan serangan itu tindakan pengecut, tidak bertoleransi atau menghormati hak orang lain.

Dalam kenyataan kelmarin, mereka berkata, kerajaan sepatutnya memberi perlindungan yang dapat menjamin tiada kejadian tidak diingini berlaku ketika sambutan kepulangan Benazir.


Mereka merujuk kepada perlindungan kepulangan Benazir pada 10 April 1986 ketika Nawaz menjadi Ketua Menteri Punjab yang berlangsung dalam suasana aman sedangkan ia lebih besar berbanding kehadiran penduduk di Karachi.

Nawaz dan Shahbaz mengucapkan takziah kepada keluarga mangsa yang terbunuh dalam serangan itu.

Penyokong Benazir yang marah dengan cubaan membunuhnya, membakar tayar, membaling batu ke arah kereta dan memaksa kedai ditutup di kawasan tertentu di Karachi, semalam, tetapi tiada siapa cedera, kata polis.

Kehadiran beribu-ribu orang bagi menyambut Benazir, bagaimanapun, menunjukkan beliau masih memiliki tarikan besar di kalangan rakyat Pakistan berbanding ahli politik lain sekalipun sudah 10 tahun tidak berkuasa. – Agensi

0 comments: