Myanmar tahan 4,000 sami

Utusan PBB desak junta tentera hormati hak asasi manusia

LONDON: Beribu-ribu sami yang ditahan di bandar raya Yangon di Myanmar akan dihantar ke penjara di utara negara itu, kata sumber kepada Perbadanan Penyiaran Britain (BBC), ketika utusan Perbadanan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB), Ibrahim Gambari, dilaporkan berunding dengan pemimpin tentera, Jeneral Than Shwe.

Gambari dilaporkan akan menggesa junta tentera Myanmar melakukan pembaharuan demokratik dan menghormati hak asasi manusia dengan membebaskan pemimpin prodemokrasi, Aung San Suu Kyi.

Kira-kira 4,000 sami ditangkap minggu lalu ketika kerajaan tentera cuba menamatkan bantahan prodemokrasi. Mereka ditahan di lapang lumba yang sudah tidak digunakan dan sebuah kolej teknikal.

Sumber kerajaan berkata, mereka akan dibawa keluar dari Yangon tidak lama lagi. Pakaian mereka ditanggalkan dan dirantai kaki, kata sumber.

Laporan juga menyebut sami yang ditahan enggan makan.

Negara itu menyaksikan bantahan selama hampir dua minggu, dalam cabaran paling serius kepada kepimpinan tentera selama lebih dua dekad.

Pihak berkuasa berkata, 10 maut ketika penunjuk perasaan disuraikan walaupun diplomat dan aktivis berkata bilangan yang terbunuh jauh lebih tinggi.

Penyiar pembangkang yang diharamkan, Suara Demokrasi Burma mengeluarkan gambar yang didakwa mereka mayat seorang sami terapung di sungai di Yangon.

Minggu lalu, beberapa kuil diserbu, sami dipukul dan dibunuh. Dengan ramai sami dipenjarakan, demonstrasi kini berakhir.

Kelmarin, tengah Yangon hampir kembali kepada normal, kata seorang wartawan, yang dinamakan atas alasan keselamatan, kepada BBC.

Kebanyakan kedai dan kuil dibuka semula dan rakyat meneruskan kehidupan masing-masing. Namun masih kelihatan sekumpulan askar di setiap sudut, kata wartawan berkenaan.

Suasana di Yangon masih tegang, dengan penduduk menyedari sami ditahan dan bimbang giliran mereka tiba tidak lama lagi.

Proses menamatkan bantahan, yang menyebabkan penunjuk perasaan tidak bersenjata dipukul, disembur gas pemedih mata, dan ditembak, mengundang kritikan antarabangsa malah dari jiran Myanmar di Asia Tenggara. � Agensi

0 comments: