Isu ternakan babi selesai: Najib

PUTRAJAYA: Isu ternakan babi di beberapa kawasan di Alor Gajah, Melaka sudah selesai, kata Timbalan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak.

Tanpa mahu menyatakan butirannya, Najib berkata penyelesaian dibuat menggembirakan semua pihak, termasuk penduduk dan penternak babi di kawasan terbabit.

"Tunggu Ketua Menteri Melaka, Datuk Seri Mohd Ali Rustam, keluarkan kenyataan," katanya selepas majlis menaik taraf Kolej Universiti Teknologi dan Pengurusan Malaysia (KUTPM) kepada Universiti Sains dan Pengurusan (MSU) di Pusat Konvensyen Antarabangsa Putrajaya (PICC) di sini, semalam.

Sebelum itu, Najib mempengerusikan mesyuarat berhubung isu itu yang turut dihadiri Mohd Ali dan Menteri Perumahan dan Kerajaan Tempatan yang juga Presiden MCA, Datuk Seri Ong Ka Ting.

Mohd Ali ketika ditemui pada satu majlis selepas itu, enggan memberi sebarang ulasan berhubung hasil mesyuarat itu.

"Saya tidak mahu bagi kenyataan hari ini...," katanya.

Sebelum ini, Kabinet memutuskan supaya operasi memusnahkan babi di Alor Gajah, ditangguhkan untuk mencari penyelesaian terbaik bagi mengurangkan bilangan haiwan itu.

Isu ternakan babi di Paya Mengkuang, Man Lok dan Bukit Beruang timbul apabila Kerajaan Melaka memutuskan untuk mengurangkan jumlah haiwan itu apabila pencemaran sungai dan udara akibat kegiatan berkenaan, selain bantahan penduduk yang tidak tahan lagi bau busuk.

Penternak terbabit yang jelas melanggar beberapa syarat pihak berkuasa tetap berdegil walaupun diberi tempoh sehingga 31 Ogos lalu untuk berbuat demikian.

0 comments: