Ulama bantah aksi model


DIBANTAH: Peserta beraksi ketika menyertai pertandingan fesyen versi tempatan siri America�s Next Top Model, yang dianjurkan stesen televisyen persendirian di bandar raya Mazar-e-Sharif di utara Kabul.

Program televisyen Afghanistan cari bakat baru model dipandang serong

KABUL: Sebuah stesen televisyen bebas di utara Afghanistan mengambil risiko besar diserang golongan konservatif dengan melancarkan program mencari model di negara itu selepas ulama menyuarakan bantahan.

"Menurut undang-undang Syariah, Islam jelas menentang pertunjukan itu. Bukan saja ia diharamkan oleh Syariah, tetapi jika kita melaksanakan undang-undang Syariah dan membawa isu ini ke muka pengadilan, gadis yang mengambil bahagian perlu dihukum," kata salah seorang anggota majlis ulama Afghanistan, Abdul Raouf.

Di kawasan seperti wilayah Helmand, lokasi tentera Britain menentang pejuang Taliban, mengetahui nama isteri seorang lelaki lain, walaupun rakan rapat, dianggap tidak bermoral.

Program yang menepati piawaian Barat itu, bagaimanapun berjalan dalam suasana penuh sederhana. Kostum termasuk pakaian tempatan serta fesyen seperti seluar perang dan jeans yang dipadankan dengan jaket dan baju besar.

Semuanya dipastikan menutup kaki, lengan dan leher. Namun ia tetap mengundang kemarahan di Afghanistan, yang wanitanya di kebanyakan kawasan, terutama di wilayah puak di selatan, tidak pernah menunjukkan wajah kepada lelaki bukan muhrim.

Versi berbajet rendah rancangan realiti televisyen terkemuka Amerika Syarikat, 'America's Next Top Model', menyaksikan empat wanita Afghan berjalan di pentas peragaan dalam pelbagai pakaian sebelum seorang daripada mereka diisytiharkan pemenang oleh panel hakim.

Rancangan itu disiarkan Arzo TV di bandar raya Mazar-e-Sharif itu. Berbelas-belas wanita yang dijangka mengambil bahagian menarik diri kerana bimbangkan keselamatan masing-masing.

Salah seorang model, Mah Gul, 18, memberitahu akhbar The Daily Telegraph: "Ia terjadi di semua negara di dunia, mengapa tidak Afghanistan? Saya tidak menerima sebarang bantahan dari rakyat atau kerajaan, dan saya mendapat keizinan bapa saya". - Agensi

0 comments: