‘Tiada apa hendak cakap’

Oleh ABDUL YAZID ALIAS

KLANG 2 Okt. – “Tidak ada apa-apa saya hendak cakapkan,” itulah luahan seorang daripada empat lelaki yang ditahan bagi membantu siasatan berhubung kematian kejam kanak-kanak berusia lapan tahun, Nurin Jazlin Jazimin.

Lelaki berkenaan ketika ditemui di rumahnya di Kampung Kuantan di sini, dengan nada perlahan memberitahu, beliau tidak mahu bercakap apa-apa lagi mengenainya.

Beliau yang juga enggan memberitahu namanya, merupakan antara yang ditahan polis di sebuah rumah kedai di Jalan Kristal, Seksyen 7, Shah Alam pada Khamis lalu.

Bagaimanapun, semalam beliau dan tiga lagi lelaki yang ditahan masing-masing berusia di antara 27 hingga 33 tahun dibebaskan dengan jaminan polis.

Pembebasan tersebut dibuat setelah siasatan polis yang dijalankan ke atas mereka tidak menemui sebarang bukti yang boleh dikaitkan dengan kes pembunuhan kanak-kanak malang itu.

Sepatutnya, kesemua lelaki berkenaan ditahan reman sehingga 3 Oktober ini.

Kes kematian Nurin Jazlin telah menarik perhatian pelbagai pihak setelah mendapat liputan meluas oleh media selepas hilang pada 8 Ogos lalu ketika keluar seorang diri ke sebuah pasar malam berhampiran rumahnya di Wangsa Maju, Kuala Lumpur.

Bagaimanapun, Nurin Jazlin gagal dikesan setelah usaha dan gerakan mencari secara besar-besaran gagal menemui sebarang petunjuk.

Sebaliknya, pencarian tersebut berakhir setelah pihak polis berjaya menemui mayat kanak-kanak perempuan di dalam sebuah beg sukan yang diletakkan di hadapan sebuah rumah kedai di Petaling Jaya, pada 17 September lalu.

0 comments: