Azwirabulkhairi tidak ditahan

KUALA LUMPUR 2 Okt. – “Saya terkejut apabila melihat gambar saya disiarkan dalam surat khabar hari ini. Pada hal saya cuma ke sana (Ibu Pejabat Polis Petaling Jaya) untuk membantu kawan saya yang baru dibebaskan daripada tahanan reman polis,” kata Azwirabulkhairi Abdul Aziz, 27.

Beliau yang merupakan Setiausaha Eksekutif Angkatan Belia Islam Malaysia (ABIM) berasa kesal dan kecewa dengan tindakan media yang memaparkan wajahnya tanpa pengesahan terlebih dulu.

“Sejak pukul 8 pagi ini, saya terima hampir ratusan panggilan telefon yang bertanya mengenai hal ini.

“Kebanyakannya daripada mereka adalah sanak saudara dan rakan-rakan saya,” katanya ketika ditemui di Pusat Belia Antarabangsa Cheras di sini, hari ini.

Azwirabulkhairi bukan salah seorang daripada empat lelaki yang ditahan polis minggu lalu untuk membantu siasatan kes pembunuhan Nurin Jazlin Jazimin.

Sebaliknya, beliau berada di IPD Petaling Jaya semalam untuk memberi sokongan moral kepada salah seorang lelaki yang dibebaskan yang merupakan sahabatnya.

Polis membebaskan rakannya itu bersama tiga lagi lelaki lain selepas mendapati mereka tidak terlibat dengan kes kehilangan dan pembunuhan Nurin Jazlin.

Bagaimanapun, jurugambar yang bertugas di IPD Petaling Jaya terkeliru dan merakamkan gambar Azwirabulkhairi.

Hari ini semua akhbar tempatan termasuk Utusan Malaysia menyiarkan gambar Azwirabulkhairi (yang ketika itu memakai baju kemeja putih berkotak) sebagai salah seorang lelaki yang dibebaskan daripada tahanan reman bagi membantu siasatan kes Nurin Jazlin.

Menceritakan perasaannya, Azwirabulkhairi yang merupakan lulusan Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM) berkata, panggilan pertama diterimanya daripada seorang pelajar Universiti Putra Malaysia (UPM) yang terkejut dengan paparan gambar beliau dalam surat khabar yang mengaitkannya dengan lelaki-lelaki yang ditahan bagi membantu siasatan kes Nurin Jazlin.

“Bukan saya nak kata, saya memang malu... bukan saya seorang saja, malah keluarga saya serta keluarga mertua saya terpaksa menanggung malu ekoran paparan gambar saya.

“Isteri saya bekerja dengan sebuah kementerian, malulah dia... kita tak tahu persepsi orang macam mana,” katanya yang aktif memberi ceramah dan motivasi di universiti dan kolej tempatan.

Azwirabulkhairi meminta kerjasama semua media supaya lebih berhati-hati dan tidak hanya memikirkan nilai komersial semata-mata dalam penyiaran berita.

Katanya: “Biarlah mahkamah memutuskan sama ada seseorang itu bersalah atau sebaliknya, janganlah media mengambil alih tugas mahkamah.”

Beliau turut meminta orang ramai yang mempunyai maklumat berhubung kes pembunuhan Nurin Jazlin supaya menghubungi polis bagi menyelesaikan kes pembunuhan itu.

0 comments: