Tempoh kurangkan babi dilanjutkan 4 Oktober

UTUSAN

ALOR GAJAH 20 Sept. – Gara-gara tidak mencapai sasaran asal, kerajaan negeri telah melanjutkan tempoh bagi para penternak babi di daerah ini mengurangkan jumlah ternakan mereka sehingga 4 Oktober ini.

Walaupun tempoh 18 hari yang akan berakhir esok telah diberikan supaya penternak mengurangkan sendiri ternakan mereka sebanyak 97,241 ekor berbanding 160,000 yang ada sekarang tetapi sehingga hari ini hanya 23,824 ekor sahaja dikeluarkan.

Justeru, Ahli Parlimen Masjid Tanah, Datuk Wira Abu Seman Yusop berkata, kerajaan negeri memberi tempoh 12 hari lagi bagi membolehkan ternakan dari kawasan Paya Mengkuang, Bukit Beruang, Man Lok dan Londang dekat sini dikeluarkan.

Beliau berkata, dalam tempoh lanjutan itu, penternak bersetuju untuk menutup kesemua kandang ternakan di Man Lok, Bukit Beruang dan Londang.

‘‘MCA Melaka yang mewakili penternak perlu memastikan penternak melaksanakan janji mereka iaitu menutup ladang di Man Lok, Bukit Beruang dan Londang serta menternak hanya 48,000 ekor di Paya Mengkuang,” katanya.

Beliau berkata demikian kepada pemberita selepas mempengerusikan mesyuarat Jawatankuasa Pemantauan Pengeluaran Babi di Masjid Tanah dekat sini hari ini.

Pada 4 September lalu, kerajaan negeri melalui pelbagai agensi berkaitan telah mengadakan operasi pemusnahan ternakan babi bagi mengurangkan jumlah ternakan tersebut dari 160,000 yang ada kepada 48,000 sahaja.

Operasi tersebut terpaksa dilakukan ekoran sikap para penternak babi terbabit tidak mengendahkan gesaan kerajaan supaya mengurangkan jumlah ternakan kerana berlaku pencemaran udara dan air yang teruk di kawasan terbabit.

Bagaimanapun operasi tersebut ditangguhkan setelah penternak berjanji untuk mengurangkan sendiri ternakan dari lebih 160,000 ekor kepada 48,000 ekor dan mereka diberi tempoh sehingga 21 September ini.

Abu Seman yang juga Timbalan Menteri Wilayah Persekutuan berkata, mengikut jadual penutupan ladang oleh penternak, sebanyak lima kandang mengandungi 3,007 ekor babi di Man Lok akan ditutup esok.

Menjelang akhir bulan ini, sebanyak lima lagi kandang mengandungi 12,230 ekor babi di Man Lok, Bukit Beruang dan Londang akan ditutup sementara sehingga tamat tempoh sebanyak 15 kandang mengandungi 22,576 ekor babi di Man Lok dan Bukit Beruang akan ditutup.

‘‘Semua kerja-kerja pengurangan babi itu akan dipantau dan kerajaan akan mengesahkan bahawa kandang terbabit ditutup. Jika tidak, kita akan bertindak tegas,” katanya.

Abu Seman berkata, tindakan juga akan diambil terhadap kandang babi di Paya Mengkuang yang dibina tidak mengikut peraturan dan mencemarkan alam sekitar serta menimbulkan bau busuk kepada penduduk sekitarnya.

0 comments: