DNA mayat sepadan ibu bapa Nurin

UTUSAN

KUALA LUMPUR 20 Sept. – Ujian asid deoksiribonukliek (DNA) ke atas darah, rambut dan kuku ibu bapa Nurin Jazlin Jazimin, 8, disahkan sama dengan DNA mayat seorang kanak-kanak perempuan yang ditemui dalam sebuah beg pakaian di Petaling Jaya Isnin lalu.

Pengarah HKL, Datuk Dr. Zaininah Mohd. Zain berkata, bukti yang diperoleh daripada laporan forensik polis itu diperkuatkan lagi dengan rekod pergigian Nurin Jazlin yang diambil di sekolahnya.

Rekod pergigian Nurin Jazlin yang hilang sejak 20 Oktober lalu didapati sama dengan gigi mayat tersebut.

Menurutnya, HKL mengambil inisiatif memeriksa rekod pergigian kanak-kanak tersebut selepas timbul keraguan berikutan ibu bapa Nurin Jazlin sendiri menafikan mayat itu adalah Nurin Jazlin dalam sesi pengecaman mayat yang dibuat di HKL.

‘‘Walaupun keputusan sampel gigi itu tidak terlalu kuat seperti DNA, sekurang-kurangnya ia memberi bukti tambahan selain laporan DNA yang baru diperoleh,” katanya kepada Utusan Malaysia di sini hari ini.

Satu artikel mengenai DNA oleh American Association of Blood Bank (AABB) menyebut DNA merupakan kod genetik yang terdapat dalam sel tubuh manusia.

Di Malaysia sebelum ini keputusan DNA pernah diragui oleh keluarga penyanyi kumpulan Spoon, Sabiul Malik atau Along pada Januari 2000.

Ujian DNA ke atas rangka manusia yang ditemui dalam gaung di Kilometer 22.8 Jalan Hulu Langat-Kuala Klawang pada 6 Januari 2000 mengesahkan ia adalah Along.

Bagaimanapun, bapa Along, Tengku Shafiee Yusof yang diberitahu mengenai keputusan tersebut ketika itu enggan menuntut mayat berkenaan bagi dikebumikan kerana percaya ‘‘Along masih hidup.”

Pada 17 Jun 2003, misteri kehilangan penganalisis teknologi maklumat, Canny Ong Lay Kian, 29, terjawab apabila ujian DNA mengesahkan mayat wanita rentung yang ditemui di dalam longkang Lebuh Raya Baru Lembah Klang (NKVE) ialah mayatnya.

Dalam kes pembunuhan kejam Altantuya Shaariibuu, 28, model Mongolia yang dipercayai mati ditembak sebelum mayatnya diletupkan di Empangan Tasik Subang, Puncak Alam, Shah Alam, Selangor pada November tahun lalu, sampel darah daripada enam orang ahli keluarganya telah diambil bagi mengesahkan kesahihan rangka yang ditemui.

Menurut Zaininah, keputusan ujian DNA tepat dan lengkap jika tiada sebarang kerosakan pada sampel.

‘‘Keputusan ujian DNA adalah tepat kecuali terdapat kerosakan pada sampel ujian itu.

‘‘Selagi tidak ada kerosakan pada sampel itu peratusan kesahihan itu adalah tepat,’’ jelasnya.

Zaininah menambah, HKL mengambil contoh darah ibu bapa Nurin pada Isnin lalu untuk ujian DNA. Ujian itu dibuat oleh Unit Forensik polis selepas mayat kanak-kanak perempuan berusia sembilan tahun ditemui dalam sebuah beg di Petaling Jaya pada hari yang sama.

Beliau berkata, ujian gigi yang dilakukan HKL membuktikan jumlah dan kedudukan gigi Nurin Jazlin tidak ada bezanya dengan mayat yang ditemui di dalam beg itu.

‘‘Keputusan tersebut memberi bukti tambahan kepada HKL setelah kami menerima keputusan DNA mayat itu yang sepadan dengan DNA ibu bapa Nurin Jazlin,” katanya.

0 comments: