Pembunuh berada di Lembah Klang – KPN

UTUSAN


KUALA LUMPUR 20 Sept. – Ketua Polis Negara, Tan Sri Musa Hassan berkata, siasatan polis berhubung kes pembunuhan Nurin Jazlin Jazimin kini menjurus kepada seorang suspek yang berada di Lembah Klang.

Beliau bagaimanapun enggan menyatakan sama ada suspek itu seorang warga tempatan atau asing mahupun ia berkaitan dengan perogol bersiri Kampung Baru.

‘‘Hasil siasatan (kes itu) akan siap esok dan tangkapan dijangka dibuat dalam beberapa hari lagi,’’ katanya kepada pemberita hari ini.

Musa sebelum itu mengadakan pertemuan dengan Menteri Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat, Datuk Seri Shahrizat Abdul Jalil dan pertubuhan bukan kerajaan (NGO) di pejabat Shahrizat di sini bagi membincangkan kejadian keganasan ke atas kanak-kanak yang semakin berleluasa sejak kebelakangan ini.

Mengulas mengenai ujian asid deoksiribonukleik (DNA) ke atas mayat kanak-kanak perempuan yang ditemui di dalam beg pakaian di Petaling Jaya Isnin lalu yang didapati sepadan dengan DNA Nurin Jazlin, Musa berkata, ujian itu boleh dijalankan sekali lagi ke atas ibu bapa Nurin Jazlin.

Beliau berkata, ujian DNA pertama yang dijalankan mendapati DNA kanak-kanak itu sepadan dengan sampel darah Jazimin Abdul Jalil dan isterinya, Norazian Bistaman.

‘‘Saya tidak tahu mengapa mereka berkata demikian (tidak mengaku kanak-kanak itu anak mereka)... mungkin kerana tiada tanda suntikan BCG dan kewujudan tanda lahir pada kaki mayat sedangkan, menurut mereka, Nurin tidak memiliki tanda tersebut.

‘‘Oleh itu, identiti mayat kanak-kanak perempuan itu masih belum disahkan manakala ibu bapa Nurin Jazlin pula dipanggil oleh Ketua Polis Daerah Petaling Jaya, Asisten Komisioner Arjunaidi Mohamad untuk disoal siasat,’’ katanya.

Bapa Nurin Jazlin dipanggil ke Ibu Pejabat Polis Petaling Jaya pada pukul 10.15 malam ini dan mengadakan perbincangan berhubung laporan DNA selama sejam.

0 comments: