Cam kedua masih tidak meyakinkan

UTUSAN

KUALA LUMPUR 20 Sept. – Ibu bapa kanak-kanak malang, Nurin Jazlin Jazimin, 8, tetap menafikan mayat kanak-kanak yang ditemui dalam sebuah beg pakaian di Petaling Jaya Isnin lalu adalah anak mereka walaupun dipanggil membuat pengecaman mayat kali kedua hari ini.

Sehubungan itu, mereka meminta supaya ujian asid deoksiribonukliek (DNA) dilakukan sekali lagi untuk mengesahkan kesahihan identiti mayat berkenaan.

Sambil menegaskan tidak mempunyai masalah untuk mengenal pasti anaknya yang hilang sejak sebulan lalu, Jazimin Abdul Jalil berkata, mayat kanak-kanak malang itu amat berbeza dengan fizikal Nurin Jazlin.

‘‘Saya ayah Nurin... saya lebih mengenali anak saya daripada orang lain. Dalam hati, saya berkata, mayat itu bukan anak saya.

‘‘Jika polis suruh saya ambil mayat tersebut, saya akan terima... saya akan mandikan dan akan mengebumikannya.

“Tetapi saya hendak polis teruskan usaha mencari Nurin sehingga dia ditemui dalam keadaan selamat,” kata Jazimin kepada pemberita di pekarangan bilik mayat Hospital Kuala Lumpur (HKL) di sini petang ini.

Jazimin yang dipanggil ke HKL untuk membuat pengecaman itu juga berkata, beliau pasti mayat itu bukan anaknya berdasarkan keadaan gigi dan parut Nurin Jazlin.

Parut

Katanya, Nurin Jazlin mempunyai kedudukan gigi yang rapat dan mempunyai parut akibat luka di pangkal paha.

‘‘Takkan saya tidak kenal anak saya sendiri. Gigi Nurin kecil dan rapat tetapi gigi mayat kanak-kanak itu besar serta jarang-jarang,’’ katanya.

Beliau menambah, rambut anaknya juga halus dan lurus manakala rambut mayat tersebut keriting serta kasar.

‘‘Muka mayat itu pun tidak memiliki wajah orang tempatan seperti Melayu, India mahupun Cina. Saya lihat rupa mayat itu macam warga asing sedangkan anak saya mempunyai wajah Melayu yang senang dikenal pasti.

‘‘‘Kebiasaannya, walaupun bila kita sudah tidak bernyawa, parut pasti kekal, namun saya dapati tiada kesan parut serupa dengan Nurin Jazlin (pada tubuh kanak-kanak yang mati itu),’’ katanya.

Isnin lalu, orang ramai dikejutkan dengan penemuan mayat seorang kanak-kanak perempuan dalam sebuah beg pakaian di sebuah premis perniagaan di Jalan PJS 1/48, Taman Petaling Utama, Petaling Jaya dekat sini.

Penemuan mayat itu segera dikaitkan dengan kehilangan Nurin Jazlin yang hilang ketika pergi ke pasar malam dekat rumahnya di Wangsa Maju di sini pada 20 Ogos lalu.

0 comments: