RENCANA : KHAMIS 21 MEI 2008

Satu sekolah untuk semua?
KEMPEN Satu Sekolah Untuk Semua merupakan perkembangan terbaru dikalangan komuniti blogger negara ini dalam usaha melahirkan bangsaMalaysia yang bersatu padu pada masa depan.

Misi menangi hati rakyat
"AHLI-AHLIparti perlu sedar bahawa kita tidak boleh berasa selesa bahkan tempohini perlu diibaratkan seperti 'telur di hujung tanduk' yang menuntutsemua ahli bekerja dengan bersungguh-sungguh.''

Penjara mandatori sangat tepat untuk samseng jalanan
SELEPASini tiada lagi istilah "mat rempit''. Gelaran kepada golongan yangmencetus huru-hara di jalan raya itu kini bertukar kepada "samsengjalanan". Itulah yang diputuskan oleh pihak polis kelmarin.

BISIK-BISIK AWANG SELAMAT
AWANGbenar-benar tersentuh melihat gambar satu keluarga di Ipoh menangisteresak-esak memeluk sesama sendiri setelah ahli keluarga tersayangdibunuh dengan kejam semalam.

Basuh tangan dengan sempurna hindari wabak
NEGARAsedang berdepan ancaman wabak yang silih berganti. Belum pun redabahang influenza A (H1N1), disambung pula dengan kes radang selaputotak (meningitis). Apabila ia tampak reda, timbul pula kesleptopisrosis. Tenggelam sementara kes denggi akibat seranganbertubi-tubi wabak baru berkenaan.

Kelantan penentu hala tuju Pas
SECARAtiba-tiba, seperti ledakan gunung berapi, beberapa tokoh utama Pas dinegeri ini meluahkan perasaan yang mungkin telah terbuku di hati sejaksekian lama.

Semarak industri perbukuan tempatan
IDEAmenghimpunkan pihak yang terbabit dalam industri perbukuan di bawahsatu bumbung seperti saranan Timbalan Perdana Menteri, Tan SriMuhyiddin Yassin kelmarin menyuntik semangat baru kepada industri itudi negara ini.

Jangan terus bebankan PTPTN
JANGKAAN Kementerian Pengajian Tinggi bahawa Perbadanan TabungPendidikan Tinggi Nasional (PTPTN) akan mengalami defisit sehingga RM46bilion pada 2020 seperti yang dilaporkan barubaru ini adalah sesuatuyang mengejutkan dan tidak harus berlaku.

Siapa harus tanggung kenaikan kos ibadat haji?
ADA dua kumpulan penyimpan yang menyertai Lembaga Tabung Haji. Mereka mempunyai matlamat yang berbeza.

Image
Berakhirnya perjuangan yang sia-sia
AKHIRNYAkonflik bersenjata selama lebih 25 tahun antara pemberontak HarimauPembebasan Tamil Eelam (LTTE) dan kerajaan Sri Lanka yang telahmengorbankan lebih 70,000 nyawa, berakhir pada Isnin lalu apabilapemimpin utamanya, Vellupillai Prabhakaran terbunuh dalam satu seranghendap oleh pihak tentera di timur laut negara itu.

Sejarah LTTE
HARIMAUPembebasan Tamil Eelam (LTTE) diasaskan oleh Vellupillai Prabhakaranpada 1975 dan serangan pertama dilakukan olehnya sendiri denganmenembak mati Datuk Bandar Jaffna, Alfred Duraiyappah.





Zambry, Nizar sama rata di sisi undang-undang
DATUKSeri Mohammad Nizar Jamaluddin mahukan supaya permohonannya untukmengetepikan keputusan Hakim Mahkamah Rayuan Datuk Ramly Ali memberipenangguhan pelaksanaan keputusan Mahkamah Tinggi berhubung statusnyasebagai Menteri Besar Perak didengar panel lima hakim.

Usah ikut rentak sumbang pembangkang
"AWAKbebas untuk meneruskan antik dan gelagat awak yang tidak beretika. Kamitidak akan melarang. Kamu boleh terus menerus menabur umpan denganjerat buluh sembambu yang reput. Kami tidak akan mendekatinya laluterperangkap. Teruskanlah dengan kegilaanmu berpesta dan menari dengannada sumbang. Kami tidak akan turut serta. Lambat laun, kamu pasti akankeletihan dengan lutut menggeletar dan akhirnya tersungkur ke bumi.”

Minda Pengarang: Hanya tindakan tegas boleh atasi gejala samseng jalanan
PELBAGAIpihak memberi pandangan berbeza mengenai langkah polis mahu istilah matrempit ditukar kepada samseng jalanan tetapi orang ramai bersetujudengan cadangan supaya kesalahan itu dikenakan hukuman lebih berat,termasuk penjara mandatori.

0 comments: