RENCANA : KHAMIS 07 MEI 2009

Banteras mat rempit
UNTUK kesekian kalinya, isu mat rempit kembali menjadi perhatian banyakpihak. Meskipun hangat diperdebatkan saban tahun, gelagat mat rempityang merajai jalan raya dengan aksi berbahaya terus menghantui orangramai.

Penyakit ancam keselamatan
Baru-baru ini dunia dikejutkan dengan suatu ancaman virus H1N1 ataudikenali sebagai penyakit Selesema Babi (Swine Flu) yang dikesan bolehmembawa maut dan jangkitannya adalah sangat mudah iaitu melalui udara.

Ajar peragut, mat rempit dengan hukuman berat
SUNGGUH sedih dan malang menimpa dua buah keluarga masing-masing diJohor dan Kelantan apabila dua wanita yang mengandung maut di tanganperagut. Begitu juga nasib warga emas di Pulau Pinang yang menjadikorban peragut.

BISIK-BISIK
KISAH duka kes ragut terus menghantui kita. Dua lagi nyawa melayangakibat jenayah terbabit semalam, di Kota Bharu dan di Tasek Gelugor,Pulau Pinang.

Menghayati gagasan Satu Malaysia
UNTUKmeningkatkan kefahaman dan penghayatan terhadap gagasan Satu Malaysia,Akademi Pengajian Melayu (APM) Universiti Malaya dan Kerajaan NegeriTerengganu akan mengadakan satu seminar sehari pada 7 Jun hadapanbertempat di Hotel Primula, Kuala Terengganu.

Implikasi 'campur tangan' kes syariah
MENTERI di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Nazri Aziz memaklumkanmedia bahawa Jemaah Menteri telah memutuskan pada 22 April 2009 lalubahawa seorang anak bawah umur itu kekal menganut agama asal ibubapanya, walaupun salah seorang daripadanya (ibu atau bapa anak itu)kemudian telah memeluk agama lain (misalnya agama Islam) dan selepasitu mengislamkan anak itu.

Sidang DUN Perak dijangka 'panas'
SIDANG Dewan Undangan Negeri (DUN) Perak yang bermula hari ini dijangkaakan berlangsung dalam suasana 'panas' dan penuh kontroversi.

Sokong GLC ternak ayam
CADANGANSetiausaha Agung Persatuan Pengguna Islam Malaysia, Datuk Dr. MaamorOsman, agar kerajaan mengambil alih teraju monopoli industri ternakanayam di negara ini melalui penubuhan syarikat berkaitan kerajaan (GLC)adalah amat bertepatan dan dialu-alukan.

Jangan jaja nama rakyat, demokrasi
SEMENJAK berlakunya apa yang didakwa sebagai krisis perlembagaan diPerak awal Februari lepas, pakatan parti pembangkang tidak henti-hentimerayu dan meminta supaya Dewan Undangan Negeri (DUN) Perak dibubarkan.






Minda Pengarang: Imbasan ibu jari mampu tingkat piawaian undian
CADANGANSuruhanjaya Pilihan Raya (SPR) untuk melaksanakan sistem biometrik atauimbasan ibu jari pada Pilihan Raya Umum Ke-13 nanti perlu diberiperhatian serius semua pihak kerana ia memberi impak besar kepadasistem pilihan raya negara.

Pengundi kena bijak pilih YB berkhidmat
PERUBAHANarus dalam senario politik negara turut membuatkan gelanggang politikbagai dilanda tsunami pada Pilihan Raya Umum 2008 lalu dengan partipembangkang meraih manfaat besar - ramai muka baru dengan kewibawaantidak teruji - menang dan buat pertama kali Barisan Nasional (BN)dinafikan mandat dua pertiga untuk memerintah dengan selesa.

Konsep 1Malaysia bukan slogan kosong
SEJAKmengambil alih kepimpinan negara pada 3 April lalu, Perdana Menteri,Datuk Seri Najib Razak memperkenalkan beberapa konsep dan pendekatanbaru yang beliau mahu jadikan falsafah dan garis bertindakpentadbirannya.

0 comments: