RENCANA : AHAD 17 MEI 2009

Image
Memartabatkan golongan guru
SEMEMANGNYA sudah menjadi tradisi pada 16 Mei setiap tahun, kita akanmenyambut Hari Guru. Pelbagai acara diadakan sama ada di peringkatsekolah mahupun negara. Namun perkara yang lebih penting daripadasambutan itu ialah sejauh manakah rakyat negara ini menghargaipengorbanan yang dilakukan oleh guru-guru?

Warisan, wawasan dan kewarasan
Sempenahari ulang tahun penubuhan UMNO ke-63 pada 11 Mei lalu diperturunkan disini suatu analisis terhadap pertubuhan itu sebagai sebuah partiwarisan bagi orang Melayu, juga sebagai parti wawasan bagi negaraMalaysia dan kewajaran untuk memiliki kewarasan dalam menghadapicabaran-cabaran mendatang.

Image
Haron gandingan Hadi?
KEJAYAANDatuk Seri Abdul Hadi Awang mengekalkan kedudukannya sebagai PresidenPas dalam pemilihan parti bulan depan bukanlah sesuatu yangmengejutkan. Ini kerana sejak awal lagi lagi bekas Menteri BesarTerengganu tersebut sudah dijangka tidak menghadapi masalah berbuatdemikian.

Jagalah hati Melayu
UMNO,parti utama dalam komponen Barisan Nasional (BN) menyambut ulang tahunke-63 pada 11 Mei lalu. Sambutan kali ini walaupun diadakan serbasederhana, mempunyai keistimewaan tersendiri. Parti itu baru sahajamenyaksikan peralihan kepimpinan di bawah Presiden, Mohd. Najib TunRazak dan penampilan barisan baru ahli Majlis Tertinggi (MT).

Menilai Uthayakumar
Awangtidak terkejut dengan reaksi pemimpin pertubuhan haram Hindraf, P.Uthayakumar selepas dibebaskan daripada tahanan Akta Keselamatan DalamNegeri (ISA), baru-baru ini.

Bila lagi Kayveas....?
Sekali lagi, Presiden Parti Progresif Penduduk (PPP), M. Kayveasbermain politik ugutan. Terbaru beliau mengancam untuk membawa partiitu keluar daripada Barisan Nasional (BN) pada Pilihan Raya Umum ke-13nanti jika tuntutan parti itu tidak ditunaikan.

Kompromi dalam Pemuda Pas?
Selepasenam tahun berada di bawah teraju Ahli Parlimen Kubang Kerian,Salahuddin Ayub, kini Dewan Pemuda Pas Pusat (DPPP) akan mengalamiperubahan pucuk pimpinan.

Kejayaan Malaysia dan cabaran yang menanti
KADANGkala ditanya ialah betapa Malaysia diukur kemajuannya dalam pelbagaibidang setelah sekian lama merdeka. Antara jawapan masa kini ialahlaporan lengkap berjudul From Kampung to.

Satu Malaysia utamakan kepentingan nasional
Seperti yang pernah dikatakan oleh Perdana Menteri, Sarawak dan Sabahadalah contoh satu Malaysia. Walaupun masing-masing mempunyai lebihdaripada 30 etnik, tetapi semangat kesatuan mereka amat mantapberbanding Semenanjung yang hanya mempunyai tiga etnik iaitu Melayu (60peratus), Cina (25 peratus), India (10 peratus) dan lain-lain 5peratus, tetapi masih sukar untuk mencontohi Sabah dan Sarawak.

Sichuan selepas setahun
PADASelasa lepas genap setahun peristiwa gempa bumi berukuran 7.8 padaskala Richter yang melanda wilayah Sichuan di barat daya China.Kejadian tersebut telah mengorbankan hampir 87,000 dan pusat gegarantertumpu di daerah Wenchuan di Sichuan dan kekuatan gempanya telahmenyebabkan bangunan-bangunan tinggi di seluruh China bergoyang.

Ryan tidak sedar ketika membunuh
PEMBUNUHbersiri yang mengorbankan 11 mangsa, Very Idam Henyansyah alias Ryandari Jombang, Jawa Timur mengaku dia tidak sedar ketika melakukanpembunuh.

Motif lain pembunuhan Nasrudin
PEMBUNUHANPengarah PT Putra Rajawali Banjaran, Nasrudin Zulkarnaian terusmendapat liputan meluas media di Indonesia apatah lagi ia disyakididalangi Ketua Pengarah Suruhanjaya Pembanterasan Rasuah (KPK),Antasari Azhar.

Minggu semarakkan sastera
DALAMmenghayati pembangunan yang semakin mekar, masyarakat secara umumnyamenyatakan pelbagai pandangan dan persepsi tentang kepentingan berkaryadalam mewarnai dunia sastera negara.





Masih ada ruang selesai konflik dalam PPP
KEADAANdi dalam pejabat Parti Progresif Penduduk (PPP) di Jalan Kampung Attap,Kuala Lumpur berselerak dengan puluhan kotak di tepi dinding,seolah-olah seperti orang mahu berpindah rumah.

Soal Jawab: Tak faham prinsip demokrasi punca krisis politik Perak berpanjangan
KEMELUTpolitik Perak masih berterusan. Pemimpin Barisan Nasional dan PakatanRakyat masing-masing menganggap mereka adalah kerajaan negeri danMenteri Besar yang sah. Jalan penyelesaian terhadap krisis yang berlakuseolah-olah masih buntu kerana kedua-dua pihak enggan mengalah.Wartawan Berita Minggu, RIDZUAN YOP menemubual Datuk Seri Dr ZambryAbdul Kadir bagi mendapatkan penjelasan dan tafsiran mereka mengenaikemelut ini.

Soal Jawab: 'Pilihan raya, bubar DUN mampu selesai kemelut politik di Perak'
KEMELUTpolitik Perak masih berterusan. Pemimpin Barisan Nasional dan PakatanRakyat masing-masing menganggap mereka adalah kerajaan negeri danMenteri Besar yang sah. Jalan penyelesaian terhadap krisis yang berlakuseolah-olah masih buntu kerana kedua-dua pihak enggan mengalah.Wartawan Berita Minggu, SHAMSUL KAMAL AMARUDIN menemubual Datuk SeriMohammad Nizar Jamaluddin bagi mendapatkan penjelasan dan tafsiranmereka mengenai kemelut ini.

Kaca Mata: Pembangkang di Perak terus berangan-angan
MENGIKUTlazimnya, harus sudah empat kali Datuk Seri Dr Zambry Abdul Kadirberpindah rumah sejak sebelum mengangkat sumpah selaku Menteri BesarPerak hingga perkembangan terbaru yang melingkarinya kini.

0 comments: