RENCANA : RABU 13 MEI 2009

Image

Kesan krisis politik Perak
APA kesudahan krisis politik di Perak? Bila agaknya ia akan tamat? Dan sejauh manakah kesannya kepada rakyat di negeri itu?

Jangan biar 13 Mei berulang
TRAGEDI 13 Mei genap 40 tahun hari ini. Walaupun ada sesetengah pihakmenanggap peristiwa hitam itu hanya sebuah kes terpencil – berlaku diKuala Lumpur – dan bukannya bersifat ‘nasional’, tapi kesannya sangatpahit untuk ditelan. Peristiwa itu masih berbekas sehingga kini.

Bank patut bantu usahawan keluar daripada kemelut ekonomi
INSTITUSI perbankan negara ini ditegur lagi. Beberapa bulan lalu, bank ditegur kerana liat untuk memberikan pinjaman.

BISIK-BISIK
SEJURUS selepas Mahkamah Tinggi memutuskan Mohammad Nizar JamaluddinMenteri Besar Perak yang sah kelmarin, Najib Tun Razak telah memintasemua pihak bertenang dan jangan terlalu ghairah atau gusar.

Image

Rawat pesakit dengan sentuhan profesional
HARIJururawat Antarabangsa yang diraikan pada setiap 12 Mei telah disambutsemalam. Profesion jururawat adalah mulia dan perlu disanjung tinggioleh setiap lapisan masyarakat. Jadi setiap masyarakat harus memberipenghormatan kepada jururawat supaya mereka terus berkhidmat denganberetika dan prihatin terhadap pesakit-pesakit.

Ubah persepsi ubat perlu diisi dalam plastik
MENJADI suatu lumrah apabila kita berkunjung ke farmasi sesebuahhospital mahupun klinik untuk mendapatkan beg plastik bagi tujuanmengisi ubat-ubatan yang dipreskripsikan oleh doktor.

Banyak sektor halal perlu diterokai
PELUANG perniagaan di dalam industri halal sememangnya berpotensi untukberkembang di mana ia merupakan satu sektor pertumbuhan baru untuk masadepan.

ISU-ISU AKHBAR CINA
Kes 2 Menteri Besar Perak HAMPIR semua akhbar Cina pada 12 Mei 2009menyiarkan tajuk utama mengenai kemelut politik negeri Perak yangberterusan, dan akhbar Oriental Daily News mengemukakan tajuknya: “Kes2 Menteri Besar Negeri Perak’ melaporkan perkembangan kes Datuk SeriIr. Mohammad Nizar Jamaluddin mencabar kedudukan Datuk Seri Zambry Abd.Kadir mengenai kedudukan Menteri Besar Perak.

Berikan peluang rakyat Perak buat penilaian sendiri
PEPATAH yang menyebut bahawa "gajah sama gajah berjuang, kancil mati ditengah-tengah" adalah analogi yang paling tepat kepada rakyat negeriPerak sekarang.

Media tradisional lawan media baru: Siapa kalah?
APA itu media, ramai yang tahu pengertiannya secara umum. Kecuali orangmedia sendiri, rata-rata umum tidak tahu media secara sebenar dan kuasayang ada padanya. Tidak ramai yang tahu magnitud kekuasaan yang adapada media. Tidak ramai juga yang tahu akhbar dan media juga dikenalisebagai fourth estate (estet keempat) iaitu hirarki keempat dalamsistem kuasa sesebuah negara.





Umno perlu berani buat perubahan, menerajui pembaharuan
UcapanPresiden Umno, Datuk Seri Najib Razak sempena Ulang Tahun Umno ke-63 diDewan Merdeka, Pusat Dagangan Dunia Putra (PWTC), kelmarin.

Analisis: Krisis politik Perak jejas kesejahteraan rakyat
SUASANApolitik di Perak penuh dengan kejutan. Sejak peralihan kuasa padaPilihan Raya Umum Ke-12 Mac tahun lalu, tidak ada sesuatu pun yangpasti dan sentiasa diselubungi ketidaktentuan.

Minda Pengarang: Kemelut di Perak tidak wajar berpanjangan, berulang
SEHARIselepas Mahkamah Tinggi (Bahagian Rayuan dan Kuasa-Kuasa Khas)mengisytiharkan Datuk Seri Mohammad Nizar Jamaluddin sebagai MenteriBesar Perak yang sah, semalam Mahkamah Rayuan pula membenarkanpermohonan penangguhan pelaksanaan keputusan itu. Ini bermakna keadaanstatus quo kembali seperti sebelum ini iaitu Datuk Seri Dr Zambry AbdulKadir kekal sebagai Menteri Besar Perak sehingga kes rayuan itudidengar. Mahkamah akan

0 comments: