RENCANA : SELASA 12 MEI 2009

Mampukah ahli UMNO berubah?
Hari ini bertambah satu hari lagi dalam kalendar usia UMNO ketika partiitu menyambut ulang tahun ke-63 semalam. Tarikh keramat 11 Meidikatakan semakin jauh dari hati orang Melayu, apatah lagi untukmengenang detik perjuangan UMNO sejak 1946 hingga hari ini.

Profesion guru ke tahap tinggi
MEMENUHI tuntutan sebagai seorang pembina negara bangsa yang diletakkanke bahu pendidik telah bermula sejak sebelum merdeka. Hingga kini,tanggungjawab itu tidak pernah sedikit pun berkurang.

UMNO tetap berjuang demi kepentingan rakyat
SYUKURUMNO dipanjangkan umur hingga ke hari ini. Presiden UMNO, Datuk SeriNajib Tun Razak bersama pucuk pimpinan UMNO seperti lazim menghadiriacara tahunan - majlis bacaan yassin, tahlil dan doa selamat sempenasambutan ulang tahun UMNO ke-63 semalam.

BISIK-BISIK AWANG SELAMAT
BAGIAwang, rakyat Perak perlu bertenang dan tidak terlalu teruja dengankeputusan Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur semalam bahawa Datuk MohammadNizar Jamaluddin adalah Menteri Besar Perak yang sah.

Bukan salah Akta Keselamatan Dalam Negeri
PEMBEBASANtahanan di bawah Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) adalah kali keduadi bawah pimpinan Datuk Seri Mohd. Najib Tun Razak sejak 4 April lalu.

Melayu pascaliberalisasi ekonomi
GENAP 10 tahun, Malaysia sekali lagi terpaksa menempuh krisis ekonomidunia. Krisis terakhir sekitar 1997-1999 yang dirancang oleh penyangakmata wang, George Soros. Tindakannya telah mengakibatkan nilai ringgitmenyusut kepada RM4.50 bagi setiap dolar Amerika Syarikat (secarapurata 1996: AS$1 > RM2.50). Malaysia yang ketika itu di bawah eraTun Dr. Mahathir Mohamad, terpaksa melaksanakan dasar kawalan modal(capital control) yang amat ketat.

Parti politik perlu bersatu perangi mat rempit
KADARjenayah melibatkan mat rempit dan kes ragut semakin berleluasa dantidak menunjukkan tanda-tanda pengurangan. Rasanya tidak keterlaluanuntuk mengatakan, kebanyakan penduduk tidak lagi merasa selamat ditanah air sendiri.

Jangan beri peluang cubaan hancur keharmonian negara
SEJAKPilihan Raya Umum Ke-12 (PRU 12), iklim politik negara boleh dikatakandalam keadaan terumbang-ambing. Dasar keterbukaan dan ruang luas kepadakomuniti hampir lima tahun lampau kini memberikan kesan negatif.






Geopark Global Langkawi kekal pembangunan lestari masa depan
SAYAbaru pulang dari Beijing menghadiri mesyuarat penting mengenaipembangunan geopark di China. Mewakili Biro Jaringan Geopark GlobalUnesco, kami membincangkan isu dan perkembangan terkini mengenai 138geopark kebangsaan dan 20 geopark global yang berada di sana.

Minda Pengarang: Pemantauan berkesan jayakan projek pakej rangsangan ekonomi
LANGKAHkerajaan memantau dengan lebih dekat semua projek di bawah dua pakejrangsangan ekonomi, berjaya meningkatkan tempo pelaksanaannya, walaupunpada peringkat awal pakej pertama diumumkan sebelum ini ada dakwaanberlaku kelewatan.

Gaya 'politik kampung' kekuatan Ghafar
GAYA 'politik kampung' yang menjadi amalan Allahyarham Tun Ghafar Babawajar dijadikan panduan oleh pemimpin zaman ini kerana dengan sikapitulah Umno kekal stabil, manakala pemimpinnya terus disanjung, biarpunada segelintir kemudian dicemuh angkara bercakaran sesama sendiriakibat merebut kedudukan serta kuasa politik

0 comments: