RENCANA : JUMAAT 08 MEI 2009

Mesej KL Kota Kebudayaan Islam
Apabila Islam berada di zaman kegemilangannya terutama pada zamanpemerintahan Bani Abbasiyah terdapat beberapa kota tertentu yangmenjadi simbol kepada kemajuan Islam terutama dalam bidang keilmuan dankebudayaan.

Punca mat rempit 'mengganas'
Kesmuda mudi melibatkan diri dalam perlumbaan motosikal secara haram tanpamenghiraukan undang-undang lalu lintas serta mengganggu pengguna jalanraya perlu dilihat dalam perspektif psikologi remaja masa kini.

Peranan anak-anak memelihara darjat ibu sepanjang hayat
SESUNGGUHNYA, seorang wanita yang bernama ibu perlulah sentiasaditabalkan sebagai antara insan yang paling dihormati dan dikasihi.Masakan tidak peranan dan jasa ibu bukan calang-calang tahapnya. Ibulahinsan yang bertarung nyawa semasa mengandung dan melahirkananak-anaknya ke dunia.

BISIK-BISIK
AMAT memalukan! Pemangku Raja Perak, Raja Dr. Nazrin Shah terpaksa'menunggu' sehingga petang untuk merasmikan mesyuarat pertamapersidangan penggal kedua Dewan Undangan Negeri yang dijadualkan pagi.

Siapa menjaga anak-anak anda?
PENULISberhasrat untuk memulakan makalah ini dengan satu soalan yang khususditujukan kepada suami isteri bekerja serta memiliki anak kecil,"Siapakah yang menjaga anak-anak anda ketika anda keluar bekerja?"

Salah siapa anak muda 'rakus' di jalan raya?

MENYALAKAN lilin adalah lebih baik daripada menyumpah dalam bilik yanggelap, begitulah ungkapan yang lebih tepat untuk dilafazkan buat masaini bukannya tuding menuding jari mencari siapa yang salah.

DUN Perak, Mohamad Sabu dan politik Sabah
KEKECOHAN sidang Dewan Undangan Negeri (DUN) Perak semalam mendapatperhatian utama terutama di kalangan penulis blog propembangkang yangkebanyakannya membuat liputan masa nyata perjalanan sidang.

Merealisasi Bank Idea Rakyat
BERTEPATANdengan apa yang dijelaskan oleh Perdana Menteri Datuk Seri Najib TunRazak sebelum ini iaitu zaman di mana segala-galanya kerajaan lebihtahu telah berlalu, keterbukaan kerajaan menuntut satu lagi konseppenyertaan rakyat dalam pemerintahan negara.



Optimis tidak jadi mangsa
KUALA LUMPUR 6 Mei - Sikap warga kota yang tidak peka dengan usahamencegah jenayah ragut menjadi salah satu punca kenapa trend jenayahitu sukar dibanteras di negara ini.

Ubah sikap, tutup peluang peragut bertindak
KUALALUMPUR 6 Mei - Polis Diraja Malaysia (PDRM) menyarankan masyarakatmengamalkan sikap lebih peka kepada diri sendiri dengan menutup semuapeluang kepada peragut untuk bertindak ke atas mereka.

Pengalaman tiga mangsa ragut
Diragut semasa tunggang motosikal

Jenayah ragut di KL membimbangkan
KUALALUMPUR 6 Mei - Polis Kuala Lumpur baru-baru ini mendedahkan bahawajenayah ragut di ibu kota meningkat 99 peratus dan ia merupakan satufenomena yang perlu dipandang serius oleh masyarakat di negara ini.







Minda Pengarang: Setiap individu perlu waspada hindari kes ragut
KESragut berlaku hampir setiap hari di Malaysia, cuma ia kini menjaditumpuan ramai berikutan beberapa kes membabitkan kematian mangsanya danmendapat perhatian media.

Misi Malaysia jadi pusat dagang, industri halal mampu direalisasi
MISIMalaysia menjadi pusat rujukan integriti halal dan mengembangkanindustri pengeluaran serta dagangan makanan halal peringkat dunia bukansesuatu yang mustahil memandangkan potensi besar dalam bidang itu padaperingkat global.

Outcome bukan output, budaya bukan sijil
ELBERTEinstein (1879-1955) pernah menyebut pendidikan ialah apa yang masih‘terbaki’ selepas seseorang lupa apa yang dipelajari di sekolah. Bagibeliau, nilai pendidikan bukanlah ‘output’ tetapi ‘outcome’ daripadasatu proses panjang membabitkan pelbagai dimensi dan institusi.

0 comments: