Majlis serah rumah nyaris diboikot

GEORGETOWN: Majlis penyerahan kunci rumah baru kepada mangsa tsunami di Tanjung Bungah, di sini, pagi semalam, kecoh apabila semua 97 keluarga mangsa nyaris memboikotnya.

Anggota 97 keluarga itu yang berkumpul sejak awal pagi, tidak puas hati apabila dimaklumkan proses cabutan untuk pangsapuri hanya dilakukan bagi Blok A dan tiada cabutan untuk Blok B.

Blok A mempunyai dua bangunan dengan 68 unit, masing-masing menghadap laut dan bukit, manakala Blok B (32 unit) menghadap laut.

Sebaik Pegawai Daerah Timur Laut, Azizi Zakaria, memaklumkan perkara itu, penduduk menyatakan rasa tidak setuju serta sebulat suara memutuskan untuk pulang dan terus tinggal di rumah sementara.

Azizi menjelaskan perkara itu diputuskan oleh kerajaan negeri, tetapi penduduk enggan menerimanya dan mula membuat bising, manakala sebahagiannya bangun untuk meninggalkan dewan serba guna pangsapuri berkenaan.

Seorang warga emas, Habibah Zainal, 69, dengan perasaan kecewa bertanya mengapa Azizi pilih kasih dalam proses pembahagian rumah itu.

"Ini tidak adil. Kenapa perlu dilayan seperti anak tiri dan anak kandung. Sini undi (Blok A), sana (Blok B) tidak undi. Jangan buat macam itu...Ini tidak adil," katanya.

Dalam suasana agak tegang dengan anggota polis mengawal keadaan, Setiausaha Keselamatan Majlis Keselamatan Negara (MKN) Pulau Pinang, Abdullah Daud, menghubungi Setiausaha Kerajaan Negeri (SUK), Datuk Jamaluddin Hassan.

0 comments: