Juruterbang, angin punca nahas pesawat

UTUSAN MALAYSIA


PHUKET 17 Sept. – Punca nahas pesawat One-Two-Go di sini semalam terus menjadi tanda tanya walaupun maklumat awal mendapati ia kemungkinan berlaku akibat kesilapan juruterbang selain kerana faktor angin.

Akhbar Bangkok Post hari ini memetik seorang pegawai penerbangan kanan sebagai berkata, juruterbang pesawat telah memaklumkan kepada menara kawalan tentang hasratnya untuk membatalkan pendaratan kerana dia tidak dapat melihat landasan.

Juruterbang dikatakan menerima kebenaran pembatalan itu pada saat akhir, tetapi ketika itu pesawat malang tersebut telah pun mencecah landasan.

Laporan itu disokong oleh kenyataan mangsa terselamat yang menceritakan bagaimana pesawat bersiap sedia untuk mendarat dalam hujan lebat apabila ia tiba-tiba cuba naik semula sebelum terhempas dan merempuh tebing penghadang di hujung landasan sebelum terbelah dua lalu terbakar.

“Juruterbang cuba menaikkan semula pesawat. Dia cuba membelok ke kanan dan pesawat kemudian merempuh tebing,” kata seorang penumpang dari Kanada, Millie Furlong, 23.

“Saya fikir dia menyedari landasan itu terlalu dekat atau pesawat terlalu laju atau dipukul angin,” kata seorang lagi mangsa yang cedera, Robert Borland dari Australia.

Menurut Borland, ketika itu juruterbang meningkatkan kelajuan pesawat dan cuba naik semula.

“Saya menyangka dia akan berpusing sekali lagi tetapi kemudian segala-gala menjadi gelap-gelita apabila kami terhempas,” tambah beliau.

Sementara itu, Presiden Orient Thai Airways, Kajit Habnanonda berkata, kelajuan angin yang berubah secara mendadak sehingga boleh mengganggu pesawat berlepas dan mendarat mungkin menjadi punca nahas itu.

“Ada kemungkinan kapal terbang itu terhempas disebabkan perubahan kelajuan angin,” kata Kajit sambil menambah, hujan lebat dipercayai menjadi faktor menyebabkan pesawat terbabas dari landasan.

Dalam pada itu, seorang mangsa menyifatkan apa yang berlaku dalam pesawat One-Two-Go itu sebagai sangat mengerikan.

– Agensi

0 comments: