Bapa Nurin cemas diminta polis buat pengecaman

BERITA HARIAN

KUALA LUMPUR: Ketika dipanggil untuk mengesahkan mayat seorang kanak-kanak perempuan yang ditemui polis, pasangan Jazimin Abd Jalil, 33, dan Norazian Bistaman, 35, diselubungi kesedihan bahawa mereka akan mengecam anak mereka yang hilang hampir empat minggu lalu.

"Alhamdulillah...mayat itu bukan anak saya," kata Jazimin sebaik membuat pengecaman mayat seorang kanak-kanak perempuan di bilik mayat Hospital Kuala Lumpur (HKL), di sini, semalam

Jazimin yang mengakui berdebar dan fikirannya berkecamuk selepas menerima panggilan telefon daripada polis kira-kira jam 1 petang semalam, untuk mengecam mayat yang ditemui dalam beg pakaian di Jalan PJS 1, Taman Petaling Utama, semalam.

Sepanjang perjalanan ke HKL, beliau dan isteri berdoa anak mereka, Nurin Jazlin atau Kak Ngah, 8, masih hidup. Nurin Jazlin hilang ketika ke pasar malam berhampiran rumahnya di Seksyen 1, Wangsa Maju, di sini, 20 Ogos lalu.

"Pada mulanya, saya memang takut dan tidak dapat menyembunyikan perasaan bimbang selepas diminta membuat pengecaman. Namun perasaan itu hilang selepas mendapati mayat itu adalah orang lain.

"Saya kenal anak saya, tengok daripada wajahnya (mayat) memang jauh berbeza daripada wajah Kak Ngah. Sekarang ini, saya hanya berserah kepada Allah.

"Saya masih mengharapkan anak saya masih hidup. Apa pun, saya tetap akan mencari Nurin Jazlin sampai dapat," kata Jazimin.

Beliau bersama isteri dan ditemani dua saudaranya tiba di bilik mayat HKL pada jam 1.40 petang walaupun lega dan bersyukur mayat itu bukan Nurin Jazlin, tetap dilihat gagal menahan sebak dan air mata.

Mereka yang meninggalkan pekarangan bilik mayat itu jam 2.45 petang selepas darah masing-masing diambil untuk untuk ujian DNA.

Hingga kini, gerakan mengesan Nurin Jazlin iaitu murid Tahun Dua Sekolah Kebangsaan Desa Setapak masih dijalankan pelbagai pihak.

Mayat kanak-kanak perempuan dalam beg itu yang berusia antara enam hingga sembilan tahun, ditemui dengan kakinya dilipat hingga ke dada oleh pengurus besar satu syarikat jam 9.15 pagi di tangga premis perniagaannya.

Sementara itu, sumber polis berkata, kes berkenaan disiasat mengikut Seksyen 302 Kanun Keseksaan.

"Hingga kini (6 petang, semalam), tiada keluarga melaporkan kehilangan kanak-kanak atau datang menuntut mayat terbabit. Polis percaya kanak-kanak perempuan itu daripada keluarga kacukan berikutan warna kulit yang gelap," katanya ketika dihubungi, semalam

0 comments: