Hujan lebat tidak halang kerja menyelamat mangsa nahas

UTUSAN MALAYSIA - LUAR NEGARA

PHUKET 17 Sept. – Pasukan penyelamat malam ini berjaya mengeluarkan mayat terakhir dari pesawat McDonnell Douglas (MD-82) yang hangus selepas terbabas dari landasan dan melanggar tebing penghalang, semalam.

Usaha mengeluarkan kesemua mangsa dari bangkai pesawat itu berjaya dilakukan setelah pasukan penyelamat terpaksa menghentikan kerja-kerja tersebut disebabkan hujan lebat, petang ini.

Hujan lebat yang dibawa oleh angin monsun sejak awal pagi sebelum ini menyebabkan usaha mengeluarkan lima mayat yang terperangkap di dalam bangkai pesawat tambang murah itu terpaksa ditangguhkan.

Timbalan Menteri Pengangkutan, Sansern Wongcha-um berkata, mayat terakhir itu menjadikan jumlah korban nahas di Lapangan Terbang Antarabangsa Phuket itu meningkat kepada 89 orang termasuk 55 warga asing.

Nahas terbaru ini dijangka menimbulkan persoalan berkaitan isu keselamatan pesawat tambang murah yang berkembang seperti cendawan selepas hujan di Asia sejak sedekad lalu.

Sementara itu, seorang pegawai hospital berkata, lima daripada mangsa yang terselamat kini berada dalam keadaan kritikal dengan kesan melecur pada badan sehingga 60 peratus.

Empat rakyat Thailand, lapan warga Britain, lima Iran dan empat lagi daripada Jerman adalah antara yang cedera.

Sementara itu, akhbar The Bangkok Post memetik seorang pegawai kanan penerbangan sebagai berkata, juruterbang pesawat itu memberitahu menara kawalan bahawa dia terpaksa membatalkan pendaratan kerana gagal melihat landasan dan cuba menaikkan kembali pesawat sebelum melanggar tebing penghalang di luar landasan.

– Reuters

0 comments: