RENCANA : JUMAAT 22 MEI 2009

Tanggungjawab dan ganjaran
MANUSIA sering beranggapan bahawa jawatan dan kedudukan merupakansimbol kejayaan. Persepsi begini sebenarnya bertentangan dengan prinsipdan konteks hidup manusia sebagai hamba dan khalifah Allah SWT di mukabumi.

Image
Suara ulama Pas makin lesu?
PEMILIHANpucuk pimpinan Pas bulan depan bukan sekadar menyaksikan pertembungancalon-calon daripada golongan ulama dan profesional, malah akanmemperlihatkan juga sejauh mana kecenderungan parti itu terusmempertahankan perjuangannya menegakkan pemerintahan Islam.

Islam menuntut pembelajaran sepanjang hayat
LAPORAN oleh Paul Lengrand dari Pertubuhan Pendidikan, Saintifik danKebudayaan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (UNESCO) dianggap sebagaiperintis kepada konsep pembelajaran sepanjang hayat. Tetapi sebenarnyakonsep itu tidak asing dalam Islam.

BISIK-BISIK
WAJARKAH media sama ada cetak mahupun elektronik menghentikan ruangan gosip terutama yang melibatkan golongan artis?

Semarakkan tanggungjawab sosial demi kesejahteraan
MENYAYANGI dan memelihara anak yatim adalah kewajipan sosial setiapumat Islam. Namun ia juga merupakan tuntutan yang jarang dilaksanakan.

Punca mengapa konsep satu sekolah gagal
WARTAWANUtusan, Aznan Bakar menerusi artikel bertajuk " Satu sekolah untuksemua " membuka kembali hasrat dan cita-cita para pejuang bangsa kearah perpaduan sebenar. Kita mahu melihat anak-anak "bangsa Malaysia"ini hidup bersatu sejak kecil tanpa mengenal warna kulit, bahasa danagama.

BN boikot Penanti, Hindraf ugut polis
BEBERAPA peristiwa penting yang berlaku minggu ini diberikan perhatian oleh para penulis untuk dikupas dalam blog masing-masing.

Bantu perokok henti tabiat memudaratkan
KEMPENuntuk menyedarkan masyarakat akan bahaya merokok semakin banyakdiadakan. Tahniah kepada Kementerian Kesihatan yang terus menjalankankempen dan menguatkuasakan peraturan-peraturan berkaitan.

Solat dhuha untuk jiwa, murah rezeki
SEBAGAIumat Islam, kita wajib yakin bahawa segala sesuatu adalah milik mutlakAllah SWT. Seiring hakikat itu dan ketika ekonomi negara yang gawatini, eloklah untuk kita semua bermuhasabah dan kembali mendekati AllahSWT.





Mengantarabangsa industri air 2020
TUNLim Keng Yeik bukan saja dikenali sebagai tokoh politik yang memberisumbangan besar kepada kestabilan dan pembangunan negara, malahsepanjang 31 tahun menjadi menteri Kabinet, beliau juga menjadi ikonkepada pelbagai dasar dan inisiatif besar dalam pelbagai sektor.

Pentas pemimpin Asia Timur perjuang kepentingan sejagat
PULAUJeju yang terkenal dengan pusat pelancongan, selain menjadi lokasikebanyakan drama televisyen bersiri popular Korea Selatan yangdipertontonkan di beberapa negara Asean, termasuk All-In dan Jewel inThe Palace akan menjadi gelanggang sambutan ulang tahun ke-20 SidangKemuncak Asean-Korea Selatan, awal bulan depan.

Minda Pengarang: Kaedah bekerja dari rumah perlu kajian lebih teliti
LANGKAHmemperkenalkan modul latihan bagi pekerja tempatan berusia 45 tahun keatas bekerja dari rumah jelas memperlihatkan usaha serius kerajaanmenangani masalah pengangguran berikutan krisis ekonomi yang melandadunia sekarang. Kita yakin tindakan kerajaan berbincang dengan majikanbagi melaksanakan program itu memberi banyak pilihan kepada mereka yangsebelum ini kehilangan pekerjaan untuk memperoleh semula pendapatanbagi meneruskan kehidupan. Memang agak sukar bagi mereka yang berusialebih 45 tahun mendapat semula pekerjaan selepas diberhentikan,terutama mereka yang tidak mempunyai pengkhususan atau kepakarantertentu. Namun, bagi pekerja kilang dan yang berkemahiran rendah,mereka boleh menyertai modul yang bakal dianjurkan Kementerian SumberManusia dalam tempoh terdekat ini bagi membolehkan mereka mendapatkansemula pekerjaan. Mengikut Akta Kerja 1955 yang merangkumi kontrakperkhidmatan antara majikan dan pekerja, ia tidak menghalang konsepbekerja dari rumah atau menjadikan rumah sebagai pejabat. Jika majikaningin melaksanakan konsep bekerja seperti itu, maka kontrakperkhidmatan perlu menetapkan syaratnya. Antara terma berkenaan ialahsebarang perjanjian, sama ada lisan atau bertulis dan sama ada nyataatau tersirat, di mana seorang bersetuju mengambil seorang lain sebagaipekerja dan orang yang lain itu bersetuju untuk berkhidmat denganmajikannya sebagai pekerja dan termasuk kontrak perantisan.





Image
Kekejaman Prabhakaran
Selama tiga dekad, Pertubuhan Harimau Pembebasan Tamil Eelam (LTTE)bermaharajalela dengan mencetuskan pelbagai serangan dan konflik etnikpaling dahsyat di Sri Lanka. Namun, apakah kesudahan pertubuhan iniapabila pemimpinnya, Velupillai Prabhakaran dipercayai ditembak mati.

Image
Eksentrik pemindah kubur
Shun Feng mengakui tidak pernah gentar berdepan dengan benda ghaibmahupun roh kerana percaya hantu dan roh jahat tidak dapat menjejaskanindividu yang berniat baik.

0 comments: