Pengaruh Nixon dalam Obama

Pengaruh Nixon dalam Obama

Oleh Ku Seman
Ku Hussain

Di sebalik "kekalahan" kepada dua wartawan akhbar Washington Post, Carl Bernstein dan Bob Woodword yang membongkar skandal Watergate tahun 1975, bekas Presiden Amerika Syarikat (AS), Richard Nixon seorang realis melihat hubungan negaranya dengan dunia luar.

Walaupun selepas memegang tampuk kerajaan Nixon "diwariskan" sekian banyak masalah, beliau mempunyai pandangan yang jelas mengenai kedudukan AS dalam hubungan dengan negara lain, waima musuh utama AS.

Nixon menjadi Presiden ketika rakyat terutama golongan muda bangkit membantah tindakan AS terlibat dalam perang Vietnam. Luahan suara orang muda AS ini dapat dikesani dalam banyak genre budaya popular seperti filem dan muzik. Nixon berjaya mengembalikan ketenangan apabila mendengar suara hati orang muda dan rakyat supaya AS tidak harus terlibat mencari musuh di luar negara.

Hal yang hampir sama juga berlaku semasa Bush melancarkan perang ke atas Iraq hingga memusnahkan negara tersebut. Pungutan suara memperlihatkan penentangan terhadap tindakan Bush tetapi Bush memekakkan telinga. Bush tetap mahu melangsaikan hutang bapanya kepada Saddam Hussein kerana bapanya gagal menghancurkan Iraq dalam masa "tiga hari" dalam Perang Teluk awal 90-an dulu.

Nixon mengenepikan bongkak dan ego AS dengan membentangkan dasar luar yang mendekati negara-negara yang menjadi musuh. Nixon percaya, ular menyusur akar tidak hilang bisanya. Dasar luar Nixon telah menamatkan perang Vietnam walaupun memalukan AS, sanggup menemui musuh ketat seperti pemimpin komunis China, Mao Zedong untuk membina kepentingan AS pada masa depan. Wawasan Nixon tepat apabila kini China bakal menjadi kuasa ekonomi besar dan AS perlu berbaik-baik dengan China.

Dasar luar AS di tangan Nixon adalah antara yang paling jelas dalam sejarah negara itu. Nixon menjadi satu-satunya Presiden AS yang paling banyak diperkatakan, popular, dibenci sekaligus amat digeruni oleh musuh politik kerana kelicikannya. Tetapi dalam warna-warni peribadi Nixon, beliau diakui hebat dalam membentuk dasar luar ketika menerima tanggungjawab membina semula AS yang runtuh di tangan Presiden Lyndon Johnson. Sebenarnya Johnson juga melangsungkan dasar luar J.F Kennedy yang mati dibunuh pada 22 November 1963.

Dasar luar Nixon 40 tahun lalu kini dilangsungkan oleh Presiden Barack Obama, orang kulit hitam pertama yang menjadi Presiden AS selepas melangkahkan kaki ke Rumah Putih awal tahun ini. Selepas empat dekad akhirnya AS mengakui bahawa kuasa besar bukan lagi di tangan AS. Obama menjadi ular yang menyusur akar membuka lembaran rundingan dengan musuh-musuh AS; Presiden Mahmoud Ahmadinejad, Presiden Venezuela, Hugo Chevez, melihat semula isu Iraq dan Rusia.

Nixonisme dalam pentadbiran Obama begitu jelas apabila satu demi satu dasar luar Obama yang dizahirkan selepas menjadi Presiden mengingatkan kita kepada Nixon seorang pemimpin gila kuasa tetapi realistik tentang masa depan AS. Maka tidak hairan kalau Obama dan Nixon berdiri sebagai realis yang meninggalkan keangkuhan AS sebelum ini.

Pilihan raya

Semasa kempen pilihan raya Presiden pada 16 Mei 1968, Nixon berkata, "Majoriti bukan kelompok kuasa tetapi kesatuan idea. Lelaki dan wanita dari semua latar belakang, semua parti mesti memberikan kesimpulan yang sama."

Obama juga berpendirian yang hampir sama dengan Nixon apabila berkata dalam kempen pilihan raya Presiden tahun lalu, "Majoriti baru bukan saja Demokrat tetapi juga Independen dan Republikan yang mencari pemimpin dan percaya bahawa kita terdesak dan mahukan sesuatu yang baru."

Kedua-dua petikan ini memperlihatkan persamaan laras prinsip kepimpinan antara Nixon dan Obama. Malah Obama dilihat melangsungkan dasar-dasar luar Nixon yang terbengkalai selepas dijatuhkan oleh akhbar Washington Post. Bayangkan selepas ruang masa 40 tahun AS tidak memanfaatkan jalan yang dirintis Nixon untuk menjalinkan hubungan dengan negara-negara yang berpotensi memberi manfaat kepada AS. Selama itu juga AS memperkecilkan Rusia dan China. AS gelojoh melancarkan demokrasi cara AS di Asia Barat. Ternyata konsep demokrasi yang diuar-uarkan oleh Bush tidak berhasil dengan kebangkitan negara seperti Iran yang mempunyai hubungan sangat akrab dengan Rusia. Rusia menjadi pembekal uranium kepada Iran yang didakwa AS bahan membuat senjata nuklear. Tetapi Iran mendakwa loji nuklear itu untuk tujuan tenaga. Maka AS terpaksa berhati-hati untuk melancarkan tindakan ketenteraan terhadap Iran kerana Rusia ada di belakang Iran.

Obama melihat ruang-ruang kegagalan Bush menundukkan Iran. Kerana itu dunia terkejut apabila Obama menghulurkan rundingan tanpa ugutan kepada Iran, musuh yang hampir diserang oleh Bush.

Walaupun karakter dan kehidupan peribadi Nixon sangat berbeza dengan Obama, kedua-dua mereka mempunyai pemikiran politik yang sama setidak-tidaknya melihat secara realistik himpitan terhadap AS dari luar.

Sesetengah pengkaji politik melihat kekuatan dan ketepatan dasar luar Nixon kerana beliau memiliki Henry Kissinger. Pada mulanya Kissinger menjadi penasihat keselamatan dan dinaikkan menjadi Setiausaha Negara. Kissinger banyak memainkan peranan memantapkan dasar luar Nixon terutama yang melibatkan hubungan AS dengan China dan Rusia.

Robert Dallek dalam bukunya, Nixon and Kissinger : Partner in Power antara lain menulis, "Hujah mengenai kejayaan perang Iraq, hubungan dengan China, Rusia serta ketegangan di Asia Barat antara Israel dan dunia Arab, saya percaya ia boleh dilihat dalam konteks Nixon dan Kissinger dan kuasa mereka untuk kebaikan dan sebaliknya."

Siapa pasangan Obama kalau dilihat dalam konteks Nixon dan Kissinger? Adakah Setiausaha Negara Hillary Clinton mampu dan boleh memainkan peranan seperti Kissinger 40 tahun lalu? Di sinilah kurangnya Obama kerana Hillary bukan Kissinger yang sangat pragmatik, realistik dan pintar dalam hubungan antarabangsa.

Obama realistik bahawa China akan menjadi kuasa ekonomi baru dan banyak faedah apabila AS mempunyai hubungan baik dengan China. Maka tidak hairanlah apabila dalam kempen pilihan raya Presiden tahun lalu, Obama banyak menekankan tentang pemulihan imej AS di mata dunia.

Dasar luar

Obama memperlihatkan bayangan dasar luarnya untuk tidak meneruskan dasar Bush terutama terhadap isu Iraq, Afghanistan, Iran dan mencari formula untuk berbaik-baik dengan Rusia. Selepas memasuki Rumah Putih, Obama menzahirkan dasar luarnya mendekati musuh-musuh AS sebagai bukti pendiriannya yang menolak unilateralisme era Bush.

Ketika Obama menerima "baton" daripada Bush, situasinya sama seperti Nixon yang menerima "baton" daripada Johnson. Nixon dihadiahkan dengan Perang Vietnam yang sangat kompleks oleh Johnson yang akhirnya berjaya ditamatkan walaupun AS mengalami kekalahan moral dan fizikal yang memalukan. Ini antara bukti memperlihatkan wujudnya nixonisme dalam pentadbiran Obama. Malah dasar luar Nixon itu masih relevan dalam konteks pasca perang dingin.

Obama realistik bahawa AS tidak boleh hidup dalam kesombongan yang diciptakan oleh Presiden sebelum ini. Dasar luar Bush yang mahu membuat pengstrukturan semula politik di Asia Barat dengan "menawan" Kuwait, menyerang Iraq dan merancang menyerang Iran kini telah dialih seratus peratus. Obama menambah 17,000 bala tentera di Afghanistan untuk membantu tentera Afghanistan memerangi Al Qaeda di sempadan Pakistan yang dianggap "syurga" pengganas.

Walaupun kini AS menjadi negara kuasa besar tunggal selepas keruntuhan Kesatuan Soviet dan negara-negara blok komunis dua dekad lalu, tentangan terhadap AS tetap hebat. Dasar luar Obama kelihatan sangat berhati-hati dengan kegagalan Bush selepas tragedi 11 September 2001. Bush tidak seperti Nixon, tragedi serangan Pusat Dagangan Dunia (WTC) dengan cepat diselesaikan dengan menyerang Afghanistan yang dianggap "paksi kejahatan". Di sinilah bermulanya kejatuhan Bush apabila mencipta masalah baru tanpa menyelesaikan masalah yang sedia ada.

Selepas Afghanistan, Bush menyerang Iraq dengan alasan sangat mudah iaitu mempunyai loji senjata nuklear. Tetapi Bush tidak berkeras dan bertegas dengan Korea Utara yang secara terang-terangan mengaku membangunkan senjata nuklear. Serangan ke atas Iraq juga bertolak dari tragedi WTC tetapi sehingga kini tidak menguntungkan AS, di segi moral atau material.

Kejatuhan Nixon bukan kerana kegagalan dasar luar tetapi beliau seorang yang mabuk kuasa dan lupa daratan apabila di puncak kuasa. Dalam kelicikan "membunuh" musuh politik, Nixon terlupa kepada orang- orang di sekelilingnya yang belot apabila musuh menawarkan imbuhan yang lebih besar.

Misalnya bekas "orang kuat" Nixon sendiri seperti Alexander Butterfield dan John Dean. Butterfield menjual rahsia Nixon kepada beberapa buah penerbitan dan mereka menjadi kaya raya kerananya. Sementara Dean dipercayai ialah Deep Throat yang menjadi tukang bocor rahsia kabinet Nixon pada kedua-dua wartawan Washington Post hingga mengakibatkan kejatuhannya. Benarlah mata pen itu setajam pedang. Ini adalah kesilapan Nixon yang tidak pernah takut kepada ketajaman pengaruh dunia kewartawanan sehinggalah akhbar Washington Post menumbangkan beliau dengan skandal Watergate. Semoga Obama tidak melihat remeh kuasa wartawan dan media. Keberkesanan dasar luar juga memerlukan sokongan media.

Jangan seperti Nixon yang menganggap wartawan tidak lebih tukang sibuk dan pemusnah hidup dan kariernya. Kita boleh melihat kejatuhan Nixon dalam filem All The President's Men (1976) walaupun filem arahan Alan J. Pakula ini mempunyai ruang untuk berbohong terutama mengenai manusia seperti Nixon.

Nixon adalah manusia politik yang istimewa. Beliau salah seorang Presiden yang paling articulate dalam sejarah AS. Pandangan yang dialirkan menerusi The Memoirs of Richard Nixon (1990) memberikan perspektif hidupnya yang menarik. Maka tidak hairanlah kalau Obama menjadikan idealisme Nixon sebagai jurupandu politiknya.

0 comments: