Ryan membunuh lagi kerana cemburu

Ryan membunuh lagi kerana cemburu

SATU-SATU mangsa pembunuhan Verry Idham Henyansyah alias Ryan pembunuh bersiri yang membunuh 11 mangsa yang dikerat-kerat ialah Hery Santoso.

Di dalam buku The Untold Story of Ryan yang ditulis sendiri oleh Ryan semasa berada di dalam penjara dia menceritakan pembunuhan Hery dilakukan kerana rasa cemburu.

Pada bab 'Titik Hitam Kehancuranku', Ryan yang merupakan seorang gay menceritakan pada 11 Julai 2008 adalah masa paling bahagia sejak dia mengenali Novel Andrias yang disifatkan sebagai lelaki paling indah dalam hidupnya.

Pukul 7.15 malam seorang teman Ryan yang juga seorang gay, Hery Santoso, datang ke Apartmen Margonda Residence di Depok.

Tujuannya ketika itu adalah untuk berkenalan dengan seorang doktor bernama Viktor yang juga tinggal di apartmen yang sama.

Ketika menunggu Viktor, Ryan mengambilkan air kosong untuk Hery yang juga turut masuk ke dalam biliknya bernombor 309C.

"Awalnya aku keberatan kalau Hery ikut masuk ke dalam bilikku kerana aku bersama Novel pernah berjanji, agar tidak ada orang lain yang masuk selain kami berdua," kata Ryan di dalam bukunya.

Kemudian, Hery memegang foto Novel yang ada di atas meja di sudut ruangan.

"Boleh tidak aku kawan dengan dia?" ujar Hery. "Tolong jangan ganggu, dia kekasihku," jawab Ryan.

Wang

Bahkan Hery menyatakan sanggup membayar sejumlah wang agar dapat berkenalan dengan Novel.

Dengan nada yang marah, Ryan mengingatkan Hery agar segera diam. "Tolong sopan. Dia kekasihku," tegasnya.

Lalu Ryan menampar wajah Hery dan berlakulah perkelahian. "Tanpa disedar tangan kiriku memegang sebilah pisau dapur yang berada di meja televisyen tersebut. Spontan aku menusuk pisau dapur ke arah perut Hery," cerita Ryan.

Apabila tersedar, Ryan terhidu bau hanyir darah dan potongan tubuh manusia.

"Aku ketakutan luar biasa, banyak potongan daging di sekeliling ku, ditambah cairan berwarna merah. Bau hanyir yang luar biasa menyengat hidung ku."

Oleh kerana panik dan bingung akhirnya potongan tubuh Hery Santoso dimasukkan ke dalam beg pakaian dan beg plastik.

"Mahu dibuang ke mana potongan tubuh ini? Saat itu aku sangat lemas, panik, jijik, takut, dan bingung," kata Ryan. Akhirnya dia membuang mayat berkenaan di suatu kawasan sunyi dan kemudiannya ditemui orang yang lalu di kawasan itu yang akhirnya membawa penangkapannya serta terbongkarnya pembunuhan bersiri yang dilakukannya.

0 comments: