Ahmad Zahid Hamidi : Kebajikan diutamakan

Kebajikan diutamakan


Saya ingin tegaskan, penambahan anggota Askar Wataniah ini tiada tujuan politik, semua ahli-ahli parti politik boleh masuk– Ahmad Zahid


Mungkin ramai yang menjangkakan apabila seseorang Menteri Pertahanan itu diwawancara, beliau akan lebih banyak bercakap mengenai memperkukuhkan kekuatan angkatan tentera, ia termasuklah soal membeli peralatan.

Namun dalam wawancara wartawan Mingguan Malaysia, ZULKIFLEE BAKAR, AMIR SARIFUDDIN MANSOR dan HAFIZAHRIL HAMID dengan Menteri Pertahanan, Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi, beliau lebih banyak menekankan soal kebajikan pegawai dan anggota Angkatan Tentera Malaysia (ATM).

Bagi Ahmad Zahid yang juga Pengerusi Badan Perhubungan UMNO Pulau Pinang, kebajikan anggota pasukan itu menjadi keutamaannya dan untuk tujuan tersebut beliau menggariskan beberapa pendekatan yang akan dilakukan bagi memastikan matlamatnya tercapai.

Dalam pertemuan di Kementerian Pertahanan, Kuala Lumpur itu juga kami boleh menyimpulkan bahawa Ahmad Zahid benar-benar serius dalam meningkatkan taraf hidup warga ATM sama ada mereka masih dalam perkhidmatan atau apabila bersara kelak. Pada pandangan Ahmad Zahid soal mempermodenkan ATM sudah hampir 100 peratus sempurna dilakukan oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak ketika beliau menerajui Kementerian Pertahanan dahulu.

MINGGUAN: Boleh Datuk Seri jelaskan perancangan dalam usaha menjaga kebajikan pegawai dan anggota ATM?

AHMAD ZAHID: Salah satu penekanan yang saya berikan apabila dilantik menjadi Menteri Pertahanan ialah kepada Lembaga Tabung Angkatan Tentera (LTAT). Ia adalah sebuah badan mengendalikan urusan pelaburan yang dicarumkan oleh pegawai dan anggota tentera untuk mereka memperolehi ganjaran selepas mereka bersara

Saya menekankan agar pesara-pesara mempunyai faedah langsung bukan sahaja dalam bentuk dividen tetapi juga kepada bekas-bekas pencarum tentera.

Dalam hal ini saya menegaskan keuntungan kasar daripada LTAT itu harus dipotong 2.5 peratus untuk dibayar zakat kepada asnaf. Ramai di kalangan anggota tentera adalah terdiri daripada asnaf iaitu mereka yang layak dapat bantuan zakat. Pelaksanaan ini sudah pun mendapat persetujuan Ketua Pegawai Eksekutif LTAT.

Apakah pindaan terhadap Akta Veteran juga mempunyai kaitan dengan soal menjaga kebajikan anggota tentera?

AHMAD ZAHID: Oleh kerana pesara-pesara tidak diletakkan di bawah akta-akta tertentu maka wujud dua badan iaitu Persatuan Bekas Tentera dan Persatuan Veteran yang mempunyai tujuan yang sama. Oleh itu apabila Akta Veteran ini dibentangkan di Parlimen, saya berharap dari segi kebajikan pesara-pesara tentera sama ada yang regular atau jangka pendek dapat diambil kira. Saya mengambil langkah ini setelah membuat kajian terhadap apa yang mereka perolehi. Sebagai contoh, tentulah tidak munasabah apabila berlaku sesuatu kematian bekas pegawai dan anggota, keluarga mereka hanya diberikan belanja pengkebumian sebanyak RM500 iaitu isteri RM300 anak RM200.

Nilai tersebut adalah rendah dan hanya sesuai ketika peraturan itu digubal 30 tahun lalu iaitu tanpa mengambil kira kos dan kadar inflasi serta kos-kos lain. Saya berpendapat jumlah yang diberikan mestilah fleksibel tetapi mengikut kesesuaian masa, saya mengharapkan jumlah itu akan ditambah dengan satu jumlah yang lain.

Saya sudah mengarahkan supaya ia memberikan pulangan sekurang-kurangnya sebanyak RM3,000 iaitu isteri mendapat RM2,000 manakala anak-anak RM1,000. Tetapi kita harus faham bahawa kaedah pembayaran ini tidaklah menggunakan wang kerajaan tetapi dengan caruman kepada syarikat insurans dengan menambahkan sedikit premium. Jika itu dapat dilaksanakan maka jumlah yang diterima oleh keluarga bekas tentera akan lebih munasabah.

Begitu juga dari segi anak-anak masuk ke universiti, pada masa ini bantuan yang diberikan ialah bagi kursus ijazah RM1,000 sahaja manakala diploma RM750. Justeru saya berpendapat ia harus dikaji semula dengan membahagikan kepada dua kategori.

Pertamanya, anak-anak yang ibu bapanya bekas pegawai dan anggota yang ada kemampuan maka bantuan itu perlu dikaji semula tetapi sumbangan tidaklah terlalu rendah. Kategori kedua ialah bagi anak bekas anggota tentera yang berada atas sedikit daripada garis kemiskinan, maka jumlah yang lebih tinggi harus diberikan umpamanya dari RM1,000 ke RM2,000.

Semua itu akan menggunakan keuntungan pelaburan daripada yayasan veteran untuk disumbangkan kepada anak-anak ini, kita tidak ambil pun pelaburan pokok, jadi keuntungan yang diberikan.

0 comments: