Semakin ramai penentang ditahan

YANGON 3 Okt. – Junta Myanmar didakwa menahan lebih ramai penunjuk perasaan melalui kaedah pengintipan pada waktu malam walaupun dibantah oleh masyarakat antarabangsa dan Pertubuhan Bangsa- Bangsa Bersatu (PBB).

Sekurang-kurangnya lapan trak sarat dengan tahanan dibawa keluar dari bandar raya ini – yang menjadi pusat perarakan antijunta terbesar dalam tempoh 20 tahun semalam.

Dalam pada itu di sebuah rumah berhampiran Pagoda Shwedagon, hanya tinggal seorang kanak-kanak perempuan berusia 13 tahun setelah ibu dan bapanya ditahan dalam satu operasi pada malam semalam.

Tidak diketahui jumlah sebenar mereka yang ditahan atau di mana mereka ditempatkan tetapi menurut seorang wakil hak asasi manusia PBB, Paulo Sergio Pinheuro, jumlah yang ditahan kini mencecah 1,000 orang.

Semalam, utusan khas PBB ke Myanmar, Ibrahim Gambari mengadakan perjumpaan dengan ketua junta, Jeneral Tan Shwe dalam misi menyampaikan bantahan antarabangsa serta mempengaruhi pemimpin itu supaya dapat memulakan perbincangan terbuka serta kemungkinan pembebasan pemimpin demokrasi, Aung San Suu Kyi.

Beliau juga dijangka menemui Perdana Menteri Singapura, Lee Hsien Loong hari ini sebelum kembali ke New York setelah melalui misi memenatkan selama empat hari di negara ini.

Namun begitu masih belum terdapat sebarang rancangan sama ada negara-negara ASEAN yang kini dipengerusikan oleh Singapura akan mengambil sebarang tindakan tegas terhadap Yangon.

Menurut sumber PBB, Ibrahim yang juga bekas Menteri Luar Nigeria, akan kembali semula ke negara ini pada awal November ini bagi membincangkan langkah seterusnya tentang konflik di Myanmar.

– Reuters

0 comments: