3 komponen penyelidikan

Oleh ZABRY MOHAMAD

KUALA LUMPUR 11 Okt. – Angkasawan negara, Dr. Sheikh Muszaphar Shukor akan menjalankan penyelidikan iaitu sel, pengkristalan protein dan mikrob atau bakteria sepanjang sembilan hari berada di Stesen Angkasa Lepas Antarabangsa (ISS).

Penyelidikan tersebut merupakan kajian yang dijalankan oleh tiga saintis tempatan iaitu Profesor Dr. A. Rahman A. Jamal; Profesor Dr. Ramelah Mohamed dan Profesor Dr. Raja Noor Zaliha Raja Abd. Rahman.

Kelebihan mikrograviti dan radiasi di angkasa lepas membolehkan keputusan hampir tepat kepada biologi sebenar sel, mikrob dan protein yang dikaji.

Penyelidikan ke atas sel di angkasa lepas bertujuan mencari impak mikrograviti dan radiasi ke atas mutasi genetik dan ekspresi gen, pertumbuhan tiga dimensi sel dan mekanisme ketahanan ubat-ubatan.

Kajian pengkristalan protein pula melibatkan enzim lipase T1 dengan objektif menghasilkan kristal protein bermutu tinggi serta memahami aspek dinamik pembentukan kristal daripada protein.

Bagi penyelidikan mikrob, ia melibatkan dua jenis iaitu Enterobacter Clocate dan Acinetobacter Baumanii.

Penyelidikan berkenaan bertujuan mengkaji tahap rintangan kedua-dua bakteria terhadap antibiotik semasa di angkasa lepas

0 comments: