Usaha bantu belia Islam

Usaha bantu belia Islam


Peserta-pesErta kursus dari selatan Thailand bergambar kenangan selepas menerima sijil masing-masing.


KONFLIK di sesebuah wilayah sudah pasti akan berterusan jika generasi sedia ada turut disogokkan dengan sentimen permusuhan, tambahan pula jika mereka tidak mempunyai pendidikan yang tinggi.

Begitulah juga bagi belia di selatan Thailand, mereka sentiasa sahaja terdedah dengan usaha sesetengah pihak yang cuba menghasut mereka bagi terlibat dalam aktiviti yang boleh menggugat keamanan.

Oleh itu, golongan ini perlu diberi perhatian termasuklah membantu mereka memperolehi ilmu kemahiran hidup bagi membolehkan mereka berdikari di masa hadapan.

Menyedari hakikat itulah sebuah syarikat tempatan di Hat Yai, Syarikat Pithan dan Syarikat Honda Hatyai dengan kerjasama Task Force 960 (Thailand) dan Task Force 2010 (Malaysia) menganjurkan kursus mekanik membaiki motosikal kepada belia Islam dari selatan Thailand.

Kejayaan mengadakan kursus berkenaan adalah hasil kesungguhan Task Force kedua-dua negara bagi membantu masyarakat wilayah tersebut dan ia menjadi mudah dengan sikap terbuka yang ditunjukkan oleh Syarikat Pithan dan Honda.

Matlamat utama mereka ialah melahirkan satu generasi yang berkebolehan dan seterusnya membantu mereka berdikari. Melalui cara sedemikian ia akan mampu menggelakkan mereka terpengaruh dengan sebarang kegiatan tidak sihat.

Apa yang membanggakan ialah sebahagian peserta kursus anjuran Honda itu terdiri daripada mereka yang pernah menjalani kursus teknikal di Perak yang dianjurkan oleh Task Force 2010 (Malaysia).

Mengulas perkara itu, Ketua Pengarah Task Force 2010 (Malaysia), Lt. Jen. Datuk Wan Abu Bakar Omar berkata, pengalaman dan latihan asas yang mereka perolehi semasa di Malaysia telah memudahkan peserta-peserta tersebut mengikuti latihan lebih intensif di Thailand.

objektif

Bagi Wan Abu Bakar, usaha melatih belia selatan Thailand telah dapat memenuhi objektif asal yang ditetapkan oleh agensi berkenaan bagi membolehkan golongan itu mendapat ilmu kemahiran.

''Untuk itu Task Force 2010 (Malaysia) sedang memilih bidang-bidang latihan yang dapat memberi manfaat jangka panjang khususnya ke arah membentuk usaha membawa keamanan ke wilayah selatan,'' katanya ketika ditemui.

Sememangnya langkah Task Force 2010 (Malaysia) itu adalah tepat sekali seperti mana kata Ketua Pengarah Task Force 960 (Thailand), Jeneral Kasem Yuthavira yang menegaskan, golongan belia adalah aset negara yang amat berharga.

''Remaja adalah jentera yang sangat penting untuk mengemudikan masyarakat pada masa hadapan. Apa yang sedang berlaku di wilayah selatan Thailand sedang diberi tumpuan oleh semua agensi kerajaan di negara itu,'' katanya.

Kasem menegaskan, masa depan tiga wilayah di selatan Thailand iaitu Yala, Pattani dan Narathiwat adalah tanggungjawab generasi muda.

komitmen

Ternyata sekali komitmen jitu diberikan oleh Task Force 2010 (Malaysia) dan Task Force 960 (Thailand) bagi mengembalikan keamanan di wilayah tersebut.

Penulis berkesempatan melihat kesungguhan masyarakat Siam Buddha yang cuba membantu penduduk Islam. Apa yang menarik kesungguhan syarikat Honda membantu belia Islam adalah berasaskan kepada keikhlasan Pengarah Urusannya, Thammanum Kovitya yang ingin berbakti kepada tanah kelahirannya.

Dalam ucapannya beliau secara jelas menyatakan, ''Saya telah diajar oleh nenek moyang saya bahawa di mana kita membesar, di mana kita mendapat rezeki maka adalah menjadi tanggungjawab kita untuk membantu masyarakat yang tinggal dalam kawasan itu serta membina taraf hidup mereka ke arah lebih baik.''

Berdasarkan kepada keazaman itulah dan dengan bantuan Task Force 2010 (Malaysia) dan Task Force 960 (Thailand), golongan belia menjadi sasaran utama bagi mengubah corak kehidupan masyarakat selatan.

Semua itu hanya boleh dilakukan jika mereka mempunyai kemahiran bagi membolehkan mereka berdikari di masa hadapan.

Kesimpulannya, biarpun kursus yang dianjurkan hanya mengambil masa sebulan namun ia tetap mempunyai signifikannya tersendiri, apa yang paling penting ia menyumbang menyumbang ke arah matlamat mewujudkan cahaya keamanan di selatan Thailand.

0 comments: