Sentuhan peribadi dalam catatan

Sentuhan peribadi dalam catatan

ADAKALA seseorang penulis pojok membuat ulasan tidak diduga, iaitu tiada kaitan dengan masalah-masalah politik, ekonomi, sosial atau agama. Perihal peribadi pula dicatat.

Demikian halnya dengan Garrison Keillor, salah seorang penulis pojok yang menulis untuk pelbagai akhbar Amerika melalui saluran yang dipanggil syndicated column. Antara akhbar-akhbar yang melangganinya ialah International Herald Tribune dan Honolulu Advertiser.

Sedutan daripada sebuah ulasannya baru-baru ini seperti berikut: “Dunia kini kepunyaan mereka yang muda dan berani. Kita membaca mengenai syarikat-syarikat besar cuba diselamatkan melalui rangsangan ekonomi kerajaan. Ertinya kita menggadai masa depan kita, diri kita dan menyelamatkan pihak-pihak yang degil dan bodoh. Ekonomi meleset dan ramai menganggur tiap bulan. Negara India dan China kini melakukan apa yang kita (Amerika) lebih handal melakukannya di masa lampau.

Saya pun terkenang kepada seorang wanita semasa kami menuntut di sebuah kolej. Beliau penulis seperti saya, orangnya tinggi dan jelita. Pahanya begitu licin hingga mudah terasa geli. Manakala saya menciumnya berlaki-kali ia ketawa berdekah-dekah. Lantas kini bila saya mendengar ketawa besar wanita saya pun teringatkannya kembali dan tertanya-tanya di mana dia sekarang ini.

Pada suatu malam rakan-rakan dan saya makan di sebuah restoran dan berbincang mengenai pelbagai masalah dunia masa kini, termasuk kejadian-kejadian di Timur Tengah. Tiba-tiba kedengaran suara beberapa orang gadis di belakang kami.

Seorang gadis bercerita mengenai ibunya, jururawat sebuah pusat rawatan pesakit-pesakit yang menghidap sakit yang tidak boleh lagi diubat. Adakala ibunya menyediakan ubat-ubat bercampur bahan-bahan lain untuk seseorang pesakit yang dianggapnya tiada masa depan lagi. Ibu membuka jalan untuk pesakit menuju ke alam baqa pada kira-kira pukul 4 pagi ketika keadaan sunyi sepi. Bagi yang bakal mati yang terakhir sekali kehilangan ialah pendengaran atau suara.

Pada suatu hari saya (gadis pencerita) melangkah ke bilik rehat rumah kami dan melihat ayah tidur lena dan ibu seperti malaikat maut berdiri memandang ke arahnya. Kucing kami memandang ke arah ibu. Kerana, kucing itu tahu apa boleh berlaku.

Dibincangkan oleh gadis-gadis itu dengan ketawa besar ialah yang dipanggil euthanasia iaitu pembunuhan tanpa rasa sakit bagi seseorang yang terlalu tua atau yang sakitnya tidak boleh diubat lagi. Juga disebut ialah mercy killing.

Lantas Keillor tiba-tiba teringat kembali gadis yang mengasihinya di waktu dulu. “Saya telah meninggalkannya pada cuti kolej. Manakala balik ke kolej selepas cuti gadis itu sudah tiada lagi, sudah tiada lagi, sudah tiada lagi,’’ demikian keluhan Keillor.

Seperti biasa beliau kemudian menulis kembali mengenai kancah politik Amerika. Kali ini mengenai Parti Republikan yang memerintah Amerika selama lapan tahun di bawah pimpinan Presiden George Bush dan Timbalan Presiden Dick Cheney. Seperti dilaporkan Cheney kini kerap kali membela partinya dan mengecam Parti Demokrat pimpinan Presiden Barack Obama.

Pendirian

Lalu Cheney menegaskan pendirian Parti Republikan we are what we are. Ia selaras dengan kenyataan pujangga Perancis, Marcel Proust dalam bukunya Remembrance of Things Past.” Nous Sommes qui nous Sommes - we are what we are, iaitu hati nurani Parti Republikan dewasa ini. Demikian kisah.

Pertanyaan: Apakah tidak sedemikian juga sikap sesetengah tokoh dan ahli-ahli politik di negara kita dewasa ini?

Keillor sendiri penyokong kuat Parti Demokrat sejak waktu muda. Jangan pandang serong ahli-ahli Demokrat kerana anda mungkin salah seorang daripada kami, seperti kata seorang pujangga, tempat paling panas sekali dalam neraka dikhaskan kepada mereka yang berkecuali dalam masa krisis, beliau menulis dalam salah sebuah bukunya.

Namun adakalanya pihak media tidak melaporkan peristiwa yang sepatutnya menjadi bahan berita seperti demonstrasi oleh orang-orang Arab di Israel yang menuntut hak-hak sama dengan warga Israel. Tiada gambar melalui televisyen dan tiada laporan dalam akhbar-akhbar. Sebabnya? Mereka melaporkan demonstrasi-demonstrasi di Iran saja.

0 comments: