Bina perkongsian kukuh

Bina perkongsian kukuh




WALAUPUN menyatakan bahawa kedatangannya ke Malaysia tiada masalah besar untuk ditangani, Perdana Menteri Australia Kevin Michael Rudd berulang-kali menyebut `isu penyeludupan manusia' dalam jawapannya.

Isu tersebut diterima oleh kerajaan Malaysia yang bersedia bekerjasama dengan Australia - menjadikan lawatan singkat Rudd (sebut Raad) selama tiga jam pada Isnin lalu, sebagai sangat berjaya.

Rudd, dilahirkan pada 21 September 1957 merupakan Perdana Menteri Australia yang ke-26 yang juga Presiden Parti Buruh Australia (ALP) yang berhaluan tengah-kiri. Di bawah pimpinannya, ALP memenangi pilihan raya persekutuan pada 24 November 2007 yang menumbangkan kerajaan gabungan berhaluan tengah-kanan Liberal/ Nasional diketuai John Howard.

Meskipun jadual rasminya begitu ketat, Rudd masih sudi meluangkan masa kepada wakil media Malaysia terpilih untuk mengadakan sesi wawancara.

Berlangsung di sebuah hotel di Putrajaya yang menjadi `sektretariat sementara' Australia, Rudd bercakap mengenai pelbagai isu dua hala termasuk bagaimana beliau menitik beratkan hubungan dengan Malaysia, memberi jaminan keselamatan pelajar Malaysia di Australia dan hubungan profesionalnya dengan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak.

Ikuti sesi wawancara khas bersama kumpulan wartawan Malaysia yang dikendalikan oleh TAN SRI ABDULLAH AHMAD yang turut disertai wartawan Mingguan Malaysia, JOHARDY IBRAHIM di Putrajaya, Isnin lalu.

MINGGUAN: Anda pernah ke Malaysia setahun lalu. Apakah yang menyebabkan anda datang lagi dan hanya untuk tiga jam?

Rudd: Saya ke sini 12 bulan yang lalu dan saya pastikan untuk melawat Kuala Lumpur dalam tempoh awal saya memegang jawatan Perdana Menteri. Saya mahu menunjukkan bahawa kami mahukan perkongsian yang kukuh dengan Malaysia di rantau ini dan di luar rantau ini. Saya mencapai rundingan yang baik dengan Perdana Menteri ketika itu (Tun Abdullah Ahmad Badawi).

Kali ini, oleh kerana saya sedang dalam perjalanan ke mesyuarat G8 di Itali, tentunya ini peluang yang baik untuk singgah sekejap menemui rakan-rakan dan jiran-jiran. Saya selalu berbuat begini dengan rakan-rakan di rantau ini termasuk paling terbaru di Singapura. Jadi saya fikir ini adalah masa terbaik untuk bertemu Najib, memandangkan beliau baru sahaja dilantik sebagai Perdana Menteri.

Mengenai isu-isu yang dibincangkan, ia berkisar semua bidang kerjasama dua hala seperti pendidikan, perubahan iklim dan penyeludupan manusia. Saya mesti katakan bahawa Perdana Menteri mempunyai nada yang sangat positif dalam kata-katanya.

Saya mengucapkan syabas kepada Najib atas kerja kuatnya menangani penyeludupan manusia, atas inisiatif yang kukuh yang saya lihat dalam liberalisasi ekonomi Malaysia. Ia adalah langkah-langkah yang sangat bagus. Dan juga, inisiatif baik dalam perubahan iklim. Penubuhan Kementerian Tenaga Teknologi Hijau dan Air, saya fikir adalah langkah yang bagus. Kami mahu bekerja rapat dengan kementerian tersebut dalam bidang perubahan iklim.

Kami memang ada berbincang mengenai ASEAN dan hubungan kami dengan rantau ini secara lebih luas. Kami juga membincangkan mengenai kemungkinan evolusi masa depan dalam komuniti Asia Pasifik. Kami bersetuju untuk bekerja menerusi proses dialog bagi objektif jangka panjang ini.

Apakah anda percaya sebarang masalah boleh diselesaikan atau separuh daripadanya tanpa azam politik seperti G20?

Rudd: Mengenai G20, banyak masalah yang dihadapi sekarang oleh Malaysia dan Australia adalah di luar kedua-dua negara, sama ada ia adalah kemelesetan ekonomi atau perubahan iklim atau liberalisasi dagangan global. Maka itu, cabaran yang kita hadapi ialah mencari kaedah untuk kita mencapai konsensus politik global bagi mencapai sesuatu keputusan. Ia adalah sangat penting.

Kita ada rundingan Pertubuhan Perdagangan Dunia (WTO) dan Pusingan Doha yang telah berlarutan untuk bertahun-tahun lamanya tetapi tanpa hasil. Dan kita ada rundingan perubahan iklim yang akan mencapai peringkat penamat di Copenhagen akhir tahun ini. Kebanyakan rundingan telah terbukti sangat sukar.

Mengenai kemelesetan ekonomi global, terdapat satu yang saya rasa lain iaitu G20 telah berupaya mencetuskan maklum balas. Ia adalah Sidang Kemuncak London pada April dengan nilai pakej rangsangan ekonomi global sebanyak AS$5 trilion (RM17.8 trilion) untuk ekonomi global. Begitu juga dengan keputusan untuk menyediakan sumber-sumber tambahan bernilai AS$1 trilion (RM3.56 trilion) dalam institusi kewangan antarabangsa.

Sekarang, bila anda melihat cabaran-cabaran besar lain yang kita hadapi - perubahan iklim, dagangan dan sebagainya, saya percaya kita perlukan pertubuhan seperti G20 untuk membentuk konsensus politik ke seluruh negara maju dan membangun di Asia, Afrika, Amerika Latin, Amerika Utara, Eropah dan juga negara Islam dan bukan Islam. Ia adalah sangat bagus sebagai sebuah forum untuk membentuk konsensus dalam menangani cabaran besar yang kita akan hadapi di masa depan.

Mengenai Peraturan Pertahanan Lima Kuasa (FPDA), saya dan Perdana Menteri Malaysia sama-sama menekankan kepentingan kerjasama pertahanan kita. Najib menyatakan dengan jelas bahawa beliau meletakkan keutamaan besar dalam kerjasama pertahanan yang telah bermula sejak zaman Darurat, Konfrontasi. Ia adalah kerjasama kuat dalam hubungan pertahanan dan kami mahu meluaskan lagi hubungan itu dan membinanya atas cabaran-cabaran semasa seperti dalam soal penyeludupan dan penjualan manusia.

Mengenai Persetujuan Perdagangan Bebas (FTA), kami yakin para pegawai kami masih mempunyai kerja positif untuk dilakukan bagi memulakan semula rundingan. Kami rasa mereka akan mencapai kemajuan dalam bidang-bidang tersebut dalam tempoh jangka sederhana. Ekonomi masing-masing adalah penting kepada kedua-dua negara. Kita tersenarai dalam 10 negara rakan dagang utama masing-masing.

Dalam kerjasama teknologi hijau dan pendidikan, kami yakin fabrik kepada hubungan dua hala adalah sangat bagus. Yang keduanya, untuk pertama kali, kami kini mempunyai mesyuarat Kementerian Luar antara kedua-dua negara, di mana mesyuarat pertama diadakan hari ini (Isnin lalu) yang berlangsung dengan jayanya.

Kami membina perkongsian rapat bukan sahaja secara dua hala, kami juga melakukannya dengan ramai rakan di rantau ini, mencari kaedah bagaimana untuk bekerja bersama di luar rantau ini. Awak mungkin mengetahui apa yang kami lakukan bersama di Afghanistan. Australia menyalurkan bantuan untuk melatih guru-guru Afghanistan di Malaysia, sebuah negara Islam. Ini adalah kerjasama tiga hala yang baik. Jadi, ia adalah kerjasama dalam projek-projek di luar hubungan dua hala. Saya rasa inilah di mana kematangan perkongsian antara kami tergambar.

Mengenai visa kerja untuk pelajar, ia sedang dikaji oleh pegawai-pegawai. Mengenai pelaburan, saya dan Najib membincangkan banyak juga kemungkinan pelaburan antara kedua-dua negara, bergantung kepada pertimbangan komersial. Tetapi peraturan pelaburan asing di Australia adalah sangat terbuka. Kami menggalakkan syarikat Australia supaya aktif dalam rantau kami.

Bagaimana anda menggambarkan hubungan dua hala kita sekarang?

0 comments: