RENCANA : RABU 01 JULAI 2009

Transformasi ekonomi negara
MALAYSIA tanpa perlu disangsikan lagi telah berjaya muncul sebagai satukisah kejayaan berdasarkan apa yang kita capai sejak merdeka. Ketikaitu, Malaysia hanya sebuah negara miskin yang bergantung kepada hasilgetah dan timah.

Menjana ekonomi dan pertahan maruah wanita
TIDAK dapat disangkal, Malaysia antara negara Islam yang paling ketaramemberikan hak sewajarnya kepada kaum wanita.Semua ruang dan peluangitu berpaksikan prinsip meritokrasi dan tidak berdasarkan diskriminasigender.

Memacu pegangan ekuiti bumiputera
SETELAH lebih tiga dekad Jawatankuasa Pelaburan Asing (FIC) dibentuksebagai antara instrumen penyusunan semula masyarakat bagi mewujudkankeseimbangan ekonomi, hasilnya tidaklah begitu membanggakan.

BISIK-BISIK AWANG SELAMAT
SETELAHmengambil kira buah fikiran dan pandangan pelbagai pihak, Datuk SeriNajib Tun Razak telah mengumumkan langkah-langkah terkini bagimemastikan kadar pertumbuhan tinggi dalam konteks persekitaran globalyang kompetitif.

Menyelami partisipasi politik belia
PADA4 Julai ini genaplah 100 hari saya menjadi Ahli Majlis Tertinggi UMNO.Dalam tempoh itu, tema utama yang saya bincangkan ialah partisipasi(penyertaan) belia dalam politik. Antaranya, sokongan belia terhadapBarisan Nasional (BN).






Cabaran besar merencana negara ke arah model ekonomi baru
Ucaptama Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak pada Persidangan Invest Malaysia 2009, di Kuala Lumpur, semalam.

Minda Pengarang: Tangguh pindaan akta tukar agama tindakan tepat
ISUmengenai penukaran agama mula menarik perhatian di kalangan masyarakatpelbagai kaum di negara ini apabila seorang wanita Melayu bernamaAzalina Jailani mengaku murtad sejak 1998 dan memfailkan permohonan dimahkamah untuk mendapatkan perintah supaya Jabatan Pendaftaran Negara(JPN) menggugurkan perkataan Islam daripada kad pengenalannya, selepasjabatan itu menolak permintaannya pada 1999.








Mengait sepenuh jiwa
Setiap batang jarum mempunyai nombor dan saiz tersendiri. Semakin kecilnombor tersebut bermakna semakin terperinci corak yang bolehdihasilkan.


Misteri mengikat kaki
Penghormatan dan keseksian wanita di China pada 1,000 tahun lalu dinilai daripada saiz kaki mereka yang kecil.

0 comments: