BISIK-BISIK AWANG SELAMAT

BISIK-BISIK AWANG SELAMAT

SETELAH mengambil kira buah fikiran dan pandangan pelbagai pihak, Datuk Seri Najib Tun Razak telah mengumumkan langkah-langkah terkini bagi memastikan kadar pertumbuhan tinggi dalam konteks persekitaran global yang kompetitif.

Ia sudah tentu akan memperkemaskan lagi dasar pertumbuhan dan pengagihan ekonomi agar lebih berkesan kepada semua rakyat termasuklah bumiputera.

Selama ini sungguhpun pencapaian DEB dan dasar-dasar seumpamanya meningkat tetapi ia belum mencapai sasaran sepenuhnya. Pemilikan ekuiti bumiputera misalnya meningkat tetapi peratusannya tidak berubah walaupun negara kita mengalami pertumbuhan ekonomi yang pesat.

Syarat 30 peratus saham oleh bumiputera pula tidak mencukupi untuk membolehkan golongan itu menguasai pengurusan syarikat.

Justeru rakyat termasuk orang Melayu perlu yakin dengan langkah berani kerajaan untuk menawarkan formula terbaik dalam membawa kemakmuran kepada semua rakyat dan negara.

Kerajaan malah Perdana Menteri sendiri berkali-kali telah memberi jaminan untuk menjaga kepentingan rakyat pelbagai kaum termasuk orang Melayu; dan model ekonomi baru yang diperkenalkan ini merupakan terjemahan kepada jaminan tersebut.

Awang – Amat yakin!

0 comments: