RENCANA : SELASA 19 MEI 2009

Image
Hindraf kian ‘besar kepala’
TIDAK sampai 10 hari selepas dibebaskan daripada tahanan AktaKeselamatan Dalam Negeri (ISA), pemimpin Hindraf – pertubuhan yangdiharamkan oleh kerajaan – sudah merancang untuk mengadakan perhimpunanpada pertengahan Jun ini.

Image
Kualiti CCTV pantau jenayah
Kesedaranmengawasi keselamatan premis dan gedung perniagaan dengan rangkaiansistem kamera litar tertutup (CCTV) sejajar dengan keperluan semasadilihat semakin meningkat.

Tidak bertanding elak melencong tumpuan isu sebenar
MAJLIS Tertinggi Barisan Nasional (BN) semalam, memutuskan tidak akanbertanding dalam pilihan raya kecil Dewan Undangan Negeri (DUN)Penanti, Pulau Pinang pada 31 Mei ini.

BISIK-BISIK AWANG SELAMAT
TIADAsiapa seharusnya mengatasi undang-undang. Ini termasuklah peguam yangsepatutnya menjadi contoh terbaik menegakkan undang-undang.

Menunggu tindakan tegas ke atas Myanmar
KEJAYAANbeberapa negara Asia Tenggara, termasuk Malaysia mencapai kata sepakatuntuk menjalin kerjasama melalui Inisiatif Segi Tiga Terumbu Karang(CTI) pada Sidang Kemuncak CTI di Manado, Sulawesi pada minggu lepasdilihat sebagai satu kejayaan penting, untuk membangunkan sumber-sumbermaritim di rantau ini.

Melindungi hak kanak-kanak HIV dan AIDS
BERDASARKANperangkaan Tabung Kanak-Kanak Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu(UNICEF), seorang daripada 16 orang yang hidup dengan HIV ialahkanak-kanak di bawah umur 15 tahun.

Jana 1Ummah demi survival Melayu
DALAMMingguan Malaysia (17 Mei 2009) Tun Dr. Mahathir Mohamad menyatakanrasa sedihnya akan apa yang sedang berlaku dengan umat Melayu dan agamaIslam yang sering difitnah, dimomokkan dan dihina kerana bangsa Melayukini lemah.

Fikirkan kedudukan Melayu sewaktu gubal dasar negara
TULISAN Awang Selamat bertemakan "Jagalah Hati Melayu" dalam MingguanMalaysia kelmarin sepatutnya direnung bukan sahaja oleh pemimpin UMNOtetapi seluruh pemimpin Barisan Nasional (BN).







Menjaga kebersihan persekitaran cara terbaik elak wabak
PENULARANpenyakit leptospirosis di Depoh Tahanan Juru, Pulau Pinang apabila 35pendatang tanpa izin disahkan menghidap penyakit itu, termasuk duaorang meninggal dunia memerlukan perhatian serius. Penyakit berjangkitbawaan haiwan yang boleh menjangkiti manusia disebabkan bakteriaspirochete itu berlaku apabila ia terdedah kepada kuman dalam airtercemar dengan kencing haiwan seperti tikus. Depoh tahanan yangmenempatkan 552 pendatang itu terpaksa menjalankan proses pembersihandi empat blok pusat rawatan, bilik air serta tempat penyimpanan airbagi membasmi penyebaran bakteria berkenaan. Persoalan yang timbulialah sama ada pihak berkuasa membuat tindakan susulan untuk memeriksasemua 17 depoh tahanan Imigresen di seluruh negara supaya ia bebasdaripada sebarang kuman seperti itu. Bukan saja depoh, malah pusat yangdihuni ramai orang seperti Pusat Latihan Khidmat Negara (PLKN) jugamemerlukan pemeriksaan rapi supaya apa yang berlaku di Depoh TahananJuru di Bukit Mertajam itu tidak menjadi seperti ‘bom jangka’ untukpusat lain yang menempatkan ramai manusia. Baru-baru ini, juga berlakupenularan wabak meningitis di Negeri Sembilan dan Melaka. Kejadian 354pelatih penguat kuasa Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) di akademijabatan itu di Tiang Dua, Melaka, dimasukkan ke hospital, termasukseorang maut akibat meningitis, sememangnya mencetuskan kebimbanganramai. Selain itu, 33 pelatih Pusat Latihan Polis di Jempol, NegeriSembilan, juga baru-baru ini menghidap demam disebabkan jangkitanviral.

Pembangunan modal insan holistik mampu bentuk belia kuat jati diri
BELIAadalah golongan paling diharapkan dalam mengisi agenda negara, yangsentiasa dikaitkan sebagai pewaris negara untuk mengganti dan mengisikekosongan generasi berikutnya yang akan pergi. Mereka adalah golonganpelapis yang akan mewarisi saf kepemimpinan negara pada masa depan.

Perkeso beri pekerja hilang upaya sinar bina semula kehidupan
KALLIYANEY,40, terbabit dengan kemalangan jalan raya pada 1998. Dia mengalamikecederaan pada bahagian saraf tunjang serta lumpuh seluruh badan darileher ke kaki

0 comments: