RENCANA : SABTU 23 MEI 2009


Hindraf perlu kembali ke pangkal jalan
PEMIMPIN Hindraf sudah keterlaluan. Pembebasan mereka dari tahanan AktaKeselamatan Dalam Negeri (ISA) seperti tidak memberi sebarang maknamalah mereka semakin berani membidas kerajaan.

Sri Lanka makmal kuasa Barat?
SAYAmasih di Sri Lanka. Rabu lalu - 20 Mei - diisytihar sebagai cuti umum.Ia sebagai hadiah daripada Presiden Mahinda Rajapakse kepada rakyatsebagai "hari penyatuan semula negara" selepas dipecahbelahkan olehpemberontak Harimau Pembebasan Tamil Eelam (LTTE).

Jangan lupa kekejaman komunis dan Chin Peng
JIKA ditanya kepada penduduk negara ini terutama yang tinggal dikampung-kampung berhampiran sempadan Thailand sekitar 60-an dan 70-an,mereka tentunya belum lupa pada kekejaman Parti Komunis Malaya (PKM).

BISIK-BISIK
SEMASAkeputusan Mahkamah Tinggi memihak kepada Datuk Seri Mohammad NizarJamaluddin pada 11 Mei lalu, ia diterima dengan tenang oleh semuapihak.

Aura Dr. Mahathir jual nama Malaysia
SISTEMdepositori pusat yang diperkenalkan menyelesaikan banyak masalahberkaitan dengan sijil. Sebelum diwujudkan, pelbagai masalah dihadapioleh bursa, syarikat pendaftar dan pelabur.


Nasib golongan bawahan di Indonesia
SEWAKTUtumpuan diberikan oleh pihak media kepada calon-calon presiden dan naibpresiden yang bakal menyertai gelanggang Pilihan Raya Presiden padaJulai ini, terdapat sebuah berita sedih mengenai seorang kanakkanakperempuan berusia empat.

ASEAN perlu tegas berhubung isu Myanmar
KEPUTUSANrejim Myanmar membicarakan tokoh demokrasi, Aung San Suu Kyi atastuduhan melanggar syarat tahanan di rumah, jelas menunjukkan juntatentera itu terus berusaha meningkatkan cengkaman kuasa.





Minda Pengarang: Projek jambatan baru perlu kerjasama kuat Malaysia, Singapura
JIKAtiada aral melintang dan diterima baik oleh Singapura, cadanganMalaysia supaya sebuah jambatan baru dibina bagi menghubungkan bahagiantimur Johor ke republik itu, akan menjadi kenyataan, sekali gusmenamatkan isu yang bagaikan ‘duri dalam daging’ hubungan dua halaantara dua negara berjiran ini.

Amalan beratur nilai adab individu di UK
MUDAH saja amalan yang satu ini bahkan kita berasakan kanak-kanak punboleh memahami arahan ‘beratur’. Namun, amalan beratur untuk menaikibas atau di kaunter perkhidmatan masih belum menjadi amalan jitu kitadi Malaysia. Mungkin juga tidak keterlaluan dikatakan masih asing dikebanyakan negara timur.

Ketegasan Obama ditagih leraikan konflik di Gaza
PERSOALANpaling ditunggu-tunggu menjelang sidang puncak antara Presiden AmerikaSyarikat, Barack Obama dan Perdana Menteri Israel, Benjamin Netanyahuialah sama ada pemimpin Israel yang baru dipilih itu akan membuatkeputusan menyokong atau menentang formula kewujudan dua negara







Ekspresi tiga seniman
Rasa Unmasked menggabungkan kisah cinta, gerak tari dan muzik klasikalIndia dan Jawa yang dipersembahkan dengan sentuhan kontemporari.Pementasan itu mahu diangkat sehingga ke bumi Australia dan India.


Tiada lagi pondok panas
Pilihan raya kecil di Penanti bukan sahaja akan mencatatkan sejarahapabila Barisan Nasional dijangka tidak meletakkan calonnya, bahkanbuat pertama kalinya tiada lagi ‘pondok panas’ berdekatan pusatpengundian.

0 comments: