Kuan Yew beri amaran situasi di Myanmar

SINGAPURA: Bekas Perdana Menteri Singapura, Lee Kuan Yew, memberi amaran Myanmar adalah 'bom jangka' yang sedang berdetik bagi Asia Tenggara dan memerlukan kerjasama rantau itu untuk membantu mematikannya, lapor akhbar semalam.

Dalam komen yang disiarkan secara meluas oleh media tempatan, Lee berkata, keseluruhan rantau berkenaan akan terjejas oleh krisis di negara diperintah tentera itu.

"Keadaan Myanmar yang tidak stabil adalah bom jangka bagi seluruh rantau ini. Pemimpin Asean tahu jika keadaan di Myanmar semakin buruk, akan tiba masanya apabila tentera melakukan lebih banyak kekejaman untuk menekan rakyatnya.

"Jadi, adalah menjadi kepentingan utama bagi setiap negara di Asean untuk membantu menstabilkan Myanmar," katanya dalam kenyataan pertama mengenai tindakan keras junta tentera Myanmar terhadap penunjuk perasaan prodemokrasi.

Lee, kini memegang jawatan Menteri Mentor dalam Kabinet anak lelakinya, Perdana Menteri Lee Hsien Loong.

Dia memuji reaksi sebulat suara Asean dalam menunjukkan 'kesedihan dan mual' berikutan tindakan tentera menembak penunjuk perasaan yang diketuai sami Buddha.

Sekurang-kurangnya 13 maut dan lebih 2,000 lagi ditahan dalam operasi itu, menurut junta, tetapi diplomat, aktivis serta agensi bantuan berkata perangkaan mungkin lebih tinggi. � AFP

0 comments: