Razak, Sirul mungkin ada pertalian keluarga

SHAH ALAM: Keterangan ahli kimia ada kebarangkalian tertuduh ketiga, Abdul Razak Baginda dan tertuduh kedua, Koperal Sirul Azhar Umar ada pertalian keluarga mengejutkan semua yang hadir di mahkamah, semalam.

Peguam, ahli keluarga dan wartawan masing-masing saling berpandangan serta ketawa kecil seolah-olah tidak percaya apabila Pengarah Bahagian Forensik, Jabatan Kimia Petaling Jaya, J K Primulapathi, berkata ada padanan pada contoh darah kedua-dua tertuduh berdasarkan ujian DNA.

Menjawab soalan Timbalan Pendakwa Raya, Noorin Badaruddin, saksi ke-39 pendakwaan itu menjelaskan padanan itu diperoleh berdasarkan perbandingan turutan elemen HV1 daripada ujian DNA Mitochondrial.

Noorin: Lihat laporan analisis kamu ini, rujukan turutan dibuat terhadap sampel darah Sirul Azhar berpadanan dengan Abdul Razak, jadi adakah ini bermakna mereka mempunyai keturunan sebelah ibu sama?

Primulapathi: Ya, mereka mempunyai keturunan sebelah ibu yang sama. Ia mungkin disebabkan mereka mempunyai hubungan persaudaraan di sebelah nenek moyang.

Noorin: Dalam bahasa Melayu, mungkin membawa maksud mereka berdua ada �bau-bau bacang�.

Hakim: Keterangan kamu ini adakah ia adalah kebarangkalian saja?

Primulapathi: Tidak, ia berdasarkan padanan rujukan turutan diperoleh.

Sementara itu, ketika disoal peguam bela Abdul Razak, Wong Kian Kheong, Primulapathi bersetuju enam lagi hasil analisis ujian DNA mitochondrial bagi elemen HV2 pada sampel darah Sirul Azhar dan Abdul Razak menunjukkan perbezaan.

Wong: Dan ini menunjukkan mereka berdua berkongsi keturunan sebelah ibu yang berbeza?

Primulapathi: Mutasi (perubahan genetik) mungkin boleh berlaku dari satu generasi ke generasi lain.

Disoal Wong sama ada DNA Abdul Razak dikesan pada jam tangan jenama Larmes, sepasang subang, cincin (barangan kemas Altantuya) dan jaket hitam (milik Sirul Azhar), Primulapathi mengesahkan tiada Profil DNA lain dikesan di situ selain DNA mangsa.

Beliau juga mengesahkan tiada DNA tertuduh ketiga dikesan pada sepasang selipar (ditemui dalam jip Sirul Azhar) yang mempunyai kesan darah mangsa

0 comments: