Mayat budak dalam beg diketahui sebelum Ahad

PETALING JAYA: Misteri identiti mayat seorang kanak-kanak dalam beg pakaian yang disangka Nurin Jazlin Jazimin, 8, akan terjawab apabila keputusan ujian asid deoksiribonukleik (DNA) diketahui sebelum hujung minggu ini.

Sampel darah mangsa dikatakan sedang diuji untuk dipadankan dengan sampel darah ibu bapa Nurin, Jazimin Abdul Jalil dan Norazian Bistaman, yang diperoleh selepas proses pengecaman mayat berkenaan dilakukan di Hospital Kuala Lumpur (HKL), Isnin lalu.

Sumber memberitahu Berita Harian, keputusan ujian itu penting bagi memadankan antara sampel darah mangsa dan ibu bapa Nurin, kanak-kanak yang dilaporkan hilang di Wangsa Maju sejak sebulan lalu.

"Hasil ujian itu diharap dapat menjawab segala kekeliruan dalam siasatan kes pembunuhan kanak-kanak itu dan misteri kehilangan Nurin. Ini termasuk dakwaan awal mayat itu adalah Nurin berdasarkan keadaan fizikalnya.

"Semua pihak, termasuk polis perlu menjalankan siasatan terperinci bagi mengelak kekeliruan mengenai identiti mayat itu. Selagi keputusan ujian DNA belum keluar, jangan buat apa-apa andaian," katanya.

Beliau mengulas dakwaan kononnya polis sudah mengesahkan mayat kanak-kanak yang ditemui dalam beg pakaian di Taman Petaling Utama di sini, Isnin lalu, sebagai Nurin berdasarkan keadaan fizikalnya.

Kanak-kanak itu dipercayai dibunuh di tempat lain sebelum mayatnya yang disumbat dalam beg pakaian dengan kaki mangsa dilipat ke dada, ditinggalkan berhampiran pejabat sebuah syarikat penerbitan di Taman Petaling Utama.

Hasil bedah siasat mengesahkan mangsa dibunuh kurang dari 24 jam sebelum mayatnya ditemui, dengan kematian berpunca dari jangkitan kuman dalam kemaluannya, selain usus pecah akibat penderaan seksual.

0 comments: