e-Kesihatan JPJ ditangguh

KUALA LUMPUR 19 Sept. – Kerajaan hari ini menangguhkan pelaksanaan sistem e-Kesihatan bagi pemandu kenderaan komersial yang dijadualkan berkuat kuasa pada 1 Oktober ini.

Ketua Pengarah Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ), Datuk Ahmad Mustapha Abdul Rashid berkata, tarikh baru bagi melaksanakan sistem itu bagaimanapun masih belum ditetapkan.

Menurutnya, beliau diminta oleh Kementerian Pengangkutan untuk memaklumkan perkara itu melalui kenyataan akhbar untuk pengetahuan umum.

“Bagaimanapun, saya tidak tahu mengapa keputusan itu dibuat kerana hari ini mesyuarat pasca-Kabinet tidak diadakan,’’ katanya ketika dihubungi Utusan Malaysia di sini.

Difahamkan, keputusan itu dibuat pada mesyuarat Kabinet hari ini.

e-Kesihatan ialah pemeriksaan menyeluruh merangkumi ujian darah dan air kencing di 611 klinik panel yang ditetapkan sebelum keputusannya dihantar ke JPJ secara elektronik bagi mengelak pemalsuan.

Pemeriksaan itu wajib dilakukan semua pemandu yang ingin memperbaharui atau memohon lesen memandu kenderaan awam (PSV) serta lesen memandu barangan (GDL).

Peraturan baru itu turut mewajibkan pemandu menjelaskan bayaran sebanyak RM80 di pejabat pos.

Sabtu lalu, Menteri Pengangkutan, Datuk Seri Chan Kong Choy berkata, langkah kerajaan memperkenalkan sistem itu bertujuan mengatasi kelemahan sistem pemeriksaan kesihatan sedia ada.

Bagaimanapun, pelaksanaan sistem itu menimbulkan kontroversi bahawa syarikat yang menerima kontrak bagi mengendalikan sistem itu, akan meraih keuntungan ‘atas angin’ hampir RM400 juta dalam tempoh 15 tahun.

Antara yang membantah cadangan itu ialah Persatuan Pemilik Teksi Wilayah Persekutuan dan Persatuan Pekerja Teksi Kuala Lumpur.

Persatuan Perubatan Malaysia (MMA) turut mendakwa pelantikan klinik panelnya melanggar Akta Perubatan 1971.

Malah Persatuan Pengguna Pulau Pinang dalam Forum Utusan hari ini turut membantah pelaksanaannya yang terdedah kepada penyelewengan.

0 comments: