Musang berbulu ayam

Musang berbulu ayam

Oleh Zin Mahmud & Ku Seman Ku Hussain

Pandangan 1 - Setiap bangsa dan negara mempunyai wira. Mereka ini patriotik, sayangkan negara dan sanggup berkorban untuk bangsa. Tetapi kalaulah semua negara mempunyai wira, maka pasti mereka sentiasa berjaya.

Apabila disebut bangsa dan negara, ia merujuk kepada dua entiti yang boleh ditukar ganti. Negara adalah wilayah dan institusi-institusi pemerintahan dan pentadbiran. Sementara rakyat dan penduduknya adalah bangsa di negara itu.

Wira menggambarkan seseorang yang bukan saja memiliki semangat sayangkan bangsa dan negara yang luar biasa tetapi juga mempunyai keupayaan luar biasa. Maka jika ada wira-wira ini di kalangan bangsa berkenaan, pastinya negara mereka ini bukan saja selamat tetapi juga cemerlang.

Bagaimanapun itu tidak berlaku. Ada masa sesebuah bangsa dan negara tidak mempunyai wira, maka mungkin juga ia gagal untuk berjaya kerana keadaannya tanpa kepimpinan dan tenaga kepahlawanan bagi membelanya.

Tetapi tidak kurang pula bangsa dan negara kecundang kerana ada tokoh yang berlawanan dengan sifat seseorang wira. Sosok yang digelarkan sebagai pengkhianat ini bertentangan dengan sifat wira. Kalau seseorang wira itu menaikkan bangsa dan negara, maka pengkhianat adalah bertentangan dengan wira.

Bangsa dan negara adalah suatu entiti. Wira membela dan membangunkannya. Sementara pengkhianat menjatuh dan menghancurkannya.

Pandangan 2 - Sejarah adalah cermin untuk menoleh masa silam dan petunjuk masa depan. Suatu peristiwa dan watak-

watak manusia yang tercatat dalam sejarah tidak pernah mati dan tidak terhenti apabila berakhirnya sesuatu zaman. Maka, untuk menentukan tuju masa depan, kita wajar mengambil iktibar dari sejarah. Tujuannya yang buruk tidak berulang dan yang baik dapat dilangsungkan.

Salah satu watak yang tercatat dalam semua sejarah tamadun manusia selain daripada pejuang adalah pengkhianat. Tamadun sehebat mana sekalipun akan hancur, perjuangan yang sebesar apa sekali pun akan gagal apabila gagal menghapuskan pengkhianat yang berada di gelanggang yang sama. Orang Melayu menggambarkan pengkhianat tidak kira dalam konteks negara, masyarakat atau organisasi sebagai musang berbulu ayam.

Nama-nama seperti Si Kitul, Raja Mendaliar semasa Empayar Melaka, Brutus semasa Empayar Rom tahun 42 Sebelum Masihi, Aldrich Ames semasa era Perang Dingin Amerika Syarikat (AS) dengan Kesatuan Soviet, Augusto Pinochet seorang jeneral yang akhirnya merampas kuasa daripada Presiden Chile, Salvador Allende atau Alexander Butterfield pada era Presiden AS, Richard Nixon sentiasa menjelma walaupun dalam wajah dan bentuk yang lain.

Dalam budaya dan masyarakat apa sekalipun, manusia yang menyalahgunakan kuasa dan kepercayaan adalah pengkhianat, apa lagi perbuatan itu memberi kesan buruk kepada rakyat.

Dalam semua sejarah manusia juga mencatatkan bahawa pengkhianat bukanlah dari luar. Tetapi watak pengkhianat adalah kalangan dalam masyarakat. Inilah yang menyukarkan untuk dikenalpasti yang mana musang dan musang yang berbulu ayam.

0 comments: