'Susah nak berhenti'

'Susah nak berhenti'




SUDAH lama pertemuan diatur dengan tuan empunya diri. Malah, hampir putus asa untuk memujuknya agar berkongsi cerita.

Akhirnya, lelaki ini mahu membuka mulut. Namun penuh syarat yang diletakkannya agar identiti serta keselamatan dirinya terpelihara. Tiada gambar dan perjumpaan. Hanya melalui telefon.

Mahu dikenali sebagai Ryan, gambaran bahawa dirinya seorang yang garang nyata meleset apabila suaranya cukup menyenangkan sepanjang dua jam berbual.

“Saya sendiri dah lupa bila mula ke kelab malam. Kalau tak salah, semasa di tingkatan tiga. Itu pun curi-curi masuk kerana belum cukup umur,” bicaranya.

Dua kali ditangkap oleh penjaga kelab malam tetapi itu tidak memberi kesan padanya. Dengan bantuan rakannya yang lebih dewasa, dia lepas tanpa sekatan.

Menurut Ryan, suasana bingit dengan lagu, lantai tarian yang sesak serta bauan arak dan rokok telah lama sebati dengan urat sarafnya.

“Biarpun apa kata orang mengenai tempat itu, saya tak kisah. Saya sendiri mula mengumpul rakan dan mengenali dunia ini melalui kelab malam,” ujarnya.

Menyentuh mengenai pengambilan dan penjualan dadah di kelab malam, Ryan memberitahu, kebanyakan pengunjung mengambil pil seperti ekstasi, eramin 5 dan syabu atau ice. Setahu Ryan, kebanyakan mereka mendapat bekalan dari luar.

“Saya sendiri ambil ekstasi. Tapi untuk mendapatkannya, saya mengunakan orang tengah dan mengambilnya sebelum ke kelab.

“Kebanyakan mereka pun sama seperti saya. Lagi selamat. Telefon pembekal dan dia berikan kepada saya melalui kawan. Tiba pada saya, saya terus ambil. Itu cara saya. Tak payah nak simpan-simpan,” akuinya.

Sambungnya, kebanyakan yang mengambil pil adalah mereka yang gila menari terutama yang menggemari lagu-lagu dan tarian pantas seperti shuffle.

Lelaki yang berasal dari Sabah ini menjelaskan, keperluan tenaga yang luar biasa amat penting bagi golongan ini untuk terus menari sehingga berjam-jam lamanya.

“Untuk mendapatkannya, saya tak berani cakap. Ada 1,001 cara mereka untuk mendapatkannya. Harganya pula, tak menentu,” ujarnya yang turut mendedahkan, kebanyakan pengguna pil dadah ini tergolong daripada golongan belasan tahun.

Kod khas untuk beli dadah

Ryan menjelaskan, golongan yang mengambil pil dan ke kelab malam adalah golongan yang suka ambil risiko. Malah kata Ryan lagi, mereka adalah individu yang terlalu berani ambil risiko.

Menurutnya lagi, jangan terkejut sekiranya golongan yang ‘hanyut’ di kelab malam adalah mereka yang ada status dan profesional pelajar institusi tinggi.

“Kawan-kawan malah saya sendiri adalah daripada golongan profesional. Namun, saya ada cara dan prinsip saya sendiri ketika berhibur di kelab malam,” katanya.


RYAN mendakwa kebanyakan remaja yang mengambil pil adalah golongan yang gila menari, terutama tarian pantas seperti shuffle. - Gambar hiasan


Menyelami dengan lebih mendalam, pengakuan Ryan mengenai orang tengah bagi mendapatkan pil sebagai pelonjak keseronokannya berhibur agak memeranjatkan.

“Kami semuanya kerja dalam sektor masing-masing. Jadi masa untuk keluar mencari pil agak terhad dan kemungkinan akan membuatkan kami disyaki.

“Maka, kami berhubung melalui laman sembang dengan menggunakan kod khas, pada masa-masa yang tertentu sahaja. Jadi, semuanya berjalan lancar,” ujarnya sambil diiringi tawa halus.

Walaupun begitu, sejak kebelakangan ini, seperti ada satu perubahan di kalangan pengunjung kelab malam.

Menurutnya, label kelab malam sebagai ‘sarang’ aktiviti berkaitan dadah tidak lagi tepat.

“Saya tak nafikan ramai yang datang ke kelab malam ini megambil dadah. Macam saya sendiri. Tapi bukan untuk kepuasan semata-mata tapi lebih kepada escapetism,” ungkapnya jujur.


SELAIN menjadi lantai tarian, kelab malam dan disko menjadi tempat anak muda yang mahu bebas melakukan apa sahaja demi keseronokan.


Apabila ditanya mengenai dadah yang diambilnya serta tentang pil apakah yang menjadi kegemaran pengunjung kelab malam yang lain, Ryan terdiam sejenak sebelum menyambung bicara.

“Ekstasi. Itu yang paling mudah dan okey. Lainnya, mungkin 5 (eramin 5) yang sejak kebelakangan ini menjadi kegilaan budak muda. Harga pula, paling murah, RM50 sebiji,” jawabnya.

Kini, tatkala umurnya yang bakal mencecah 25 tahun, Ryan masih lagi ligat mengunjungi kelab malam sekiranya ada kelapangan bersama rakan-rakannya.

“Susah nak berhenti. Namun, satu yang boleh saya katakan, sehingga kini, aktiviti ini belum lagi menjejaskan tugasan rasmi saya di tempat saya. Jadi, tak ada masalahkan?” katanya bersahaja.

0 comments: