RENCANA : SELASA 05 MEI 2009

Kegelisahan ulama Pas
Pas membantah keras keputusan Kabinet mengenai kedudukan agama anakmualaf. Pendirian Pas itu disuarakan oleh Ketua Penerangan Mahfuz Omar.Pendirian Pas itu diselar oleh Karpal Singh, Pengerusi DAP, rakannyadalam pakatan pembangkang.

Perubahan strategik Pemuda
MENELITIkeputusan pilihan raya umum yang lalu serta siri pilihan raya kecilselepasnya, semua telah maklum UMNO kini berdepan dengan satu cabaranbesar untuk menawan kembali sokongan pengundi generasi muda.

Kempen membanteras gejala mat rempit perlu serius
DALAMkesibukan menangani polemik politik dan cabaran ekonomi, jangandiabaikan masalah sosial yang melanda di sekeliling masyarakat kita.

BISIK-BISIK AWANG SELAMAT
TIDAKketerlaluan jika dikatakan gejala mat rempit sudah menyerang budayamasyarakat negara ini. Lantaran gerakan bersepadu pihak berkuasaterutama polis dan Jabatan Pengangkutan Jalan membanteras aktivititerbabit kena pada masanya.

Semua negara bertindak bendung virus H1N1
DUNIAkini gempar dengan merebaknya penyakit selesema babi yang dibawa olehvirus A (H1N1), sejak ia mula dikesan di Mexico lebih 10 hari lalu.

Bank Idea Rakyat - pelengkap Satu Malaysia
DALAMsuasana politik dan ekonomi Malaysia yang kian mencabar, tanggungjawabuntuk memikul tugas negara tidak boleh dibebankan sepenuhnya kepadaPerdana Menteri, Timbalan Perdana Menteri serta 69 ahli Kabinet sahaja.Ia juga adalah tanggungjawab bersama yang perlu dipikul oleh setiaprakyat yang ingin terus hidup aman makmur di tanah air tercinta,Malaysia.

Bahaya lewat urus harta pusaka
TANGGAPANdi kalangan masyarakat Melayu bahawa pengurusan harta pusaka hanyaboleh diselesaikan melalui hukum faraid sahaja adalah antara penyebabutama berlakunya kelewatan pembahagian yang membawa kepadapertelingkahan sesama waris.

Khayalan penerbit drama, filem Melayu kena dipantau
SUDAHsaban kali penerbit drama dan filem Melayu dikritik kerana gagalmemartabatkan slogan 'Filem kita wajah kita'. Terbaru, dalam UtusanMalaysia 4 Mei yang lalu mereka ditegur lagi kerana kegagalanmemartabatkan bahasa Melayu yang baik. Sebaliknya mereka memilihmenggunakan 'bahasa longkang' (meminjam ungkapan Ku Seman Ku Hussain)sebagai medium persembahan mereka.

Dasar liberalisasi biar terkawal
KITApada masa ini berdepan dengan keributan kemelesetan ekonomi dunia yangdapat ditandakan dengan tumbangnya kapitalisme ala-Amerika.







Bersemuka: Membina negara-bangsa menerusi penerangan
Menteri Penerangan, Komunikasi, Kesenian dan Kebudayaan, Datuk Seri Dr Rais Yatim

Aliran songsang buku politik fitnah bentuk budaya penulisan tidak sihat
PENGHASILANbuku politik yang lebih terarah untuk menyerang personaliti dengankaedah mengaibkan serta berbaur fitnah bukan saja menimbulkankebimbangan di kalangan rakyat, malah mendapat perhatian seriusinstitusi Raja-Raja Melayu.

Minda Pengarang: Strategi betul, berkesan mampu pikat semula belia sertai Pemuda
PERUBAHANyang dilakukan Pergerakan Pemuda Umno bagi mengubah persepsimasyarakat, selain menarik golongan muda bersama dengan sayap itu perlumendapat dokongan padu seluruh ahli Umno daripada pucuk kepemimpinantertinggi sehinggalah ke akar umbi. Sokongan itu penting bagimembolehkan pergerakan yang kini dipimpin Khairy Jamaluddin keluardaripada kemelut yang dihadapi sekarang, iaitu kehilangan sokongangenerasi muda yang lebih bersikap kritikal terhadap kepemimpinannegara. Selepas lebih setahun berdepan pelbagai isu dan cabaran,terutama selepas kegagalan Barisan Nasional (BN) memperoleh majoritidua pertiga pada Pilihan Raya Umum Mac tahun lalu, Pemuda Umno mengoraklangkah untuk berubah secara menyeluruh dengan mengambil pendekatanlebih terbuka dan dinamik. Lima rukun diperkenalkan iaitu Pemudaberprinsip, �inclusive� (merangkum semua), proaktif, relevan danbersatu, meletakkan anjakan paradigma baru Pemuda yang perludilaksanakan secara menyeluruh bagi menarik sokongan generasi mudamerentasi kaum. Ia selaras dengan pendekatan yang diambil PresidenUmno, Datuk Seri Najib Razak untuk merealisasikan 1Malaysia. Denganmengambil kira lima pendekatan strategi itu, Pemuda Umno perlu berusahakeras untuk menarik golongan muda menyertai atau bersimpati dengan Umnokerana masa yang ada cukup singkat menjelang pilihan raya umum akandatang. Kita sedar Khairy berdepan dengan laluan sukar bagi menarikminat golongan muda yang sejak kebelakangan ini semakin menjauhkan diridaripada pergerakan itu, selepas kumpulan pembangkang menggunakanpendekatan sederhana untuk mempengaruhi mereka, terutama ketika diinstitusi pengajian tinggi. Malah, suasana politik yang semakin terbukasekarang menyulitkan lagi usaha mendekati kumpulan berkenaan

0 comments: